Vi satsar mer på järnvägen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Håkan Jönsson, miljöpartiet, påstår i NSD den 30 april att regeringens skurit ner anslagen till järnvägsinvesteringar. Sanningen är den rakt motsatta.
Aldrig tidigare har det satsas så stora resurser på infrastrukturen i Sverige. Och ännu mer kommer i den infrastrukturproposition som utlovats till september.
Utmaningen är den "ryggsäck" av ofinansierade infrastrukturprojekt som den socialdemokratiska regeringen och miljöpartiet lämnade efter sig. Sammanlagt saknas mer än 100 miljarder kronor till drift- och underhåll för befintlig infrastruktur och för att redan beslutade projekt ska kunna förverkligas.
Håkan Jönsson frågar mig om inte Norrbotniabanan beretts tillräckligt länge nu och att det bara är att sparka igång satsningen.
Jag är osäker på vad Håkan Jönsson menar eftersom planering och projektering av Norrbotniabanan fortsätter. Är det den processen som Håkan Jönsson och miljöpartiet vill snabba på?
Då vore det intressant att få besked om hur Håkan Jönsson ser på de förseningar och fördyringar som Botniabanan drabbats av på grund av överklagningar från naturvårdsintressen?
Det är snudd på rart att bli anklagad för att vara centralist av miljöpartiet. Samma miljöparti som i landstinget aktivt agerar för att centralisera sjukvården. Och inte skulle det bli mer pengar till infrastruktur med miljöpartiets tillväxtfientliga politik, men så är ju också cykeln normen för miljöpartiets trafikpolitik.
Det är dock knappast något realistiskt alternativ i till exempel Överkalix, inte ens om miljöpartiets krav på chockhöjning av bensinskatten förverkligas.