Lennart Thörnlund
och Anders Berg,
NSD Debatt den 25 april.
Karin Åström med flera har skrivit en minst sagt märklig och felaktig artikel om tran-sportbidraget. När regeringen höjer stödet med 94 miljoner kronor påstår man att det är en sänkning.
När Norrbottenskommuner får höjningar påstår man att det är sänkningar. Man påstår att moderaterna tidigare
föreslagit sänkningar när vi
i själva verket förra hösten talade om hur viktigt transportbidraget är.
Redan i budgeten som presenterades direkt efter maktskiftet ökade alliansregeringen anslaget för transportbidraget 2006 med ytterligare 20 miljoner kronor.
I samband med vårpropositionen som nyligen kom ser också regeringen till att en större andel av anslaget går till de delar av landet som har längst transportsträckor.
Tidigare har småföretag missgynnats eftersom det krävts minst 100 kilo som lägsta vikt för att få något stöd och dessutom minst 25 000 kronor som lägsta utbetalningsbelopp. Nu tas den undre viktgränsen och beloppsgränsen bort, så att transportbidraget kan nyttjas även av mindre företag med små godsvolymer och lättare gods.
Dessa förändringar riktar sig direkt till alla småföretagare, vilket borde glädja
artikelförfattarna.
Strulet med tranportbidraget började med att socialdemokraterna drog in 50 miljoner 2005. De ändrade sig efter häftig kritik och skulle återställa stödet, men dröjde i tre månader med att skicka in beslutet till EU för notifiering.
2006 års budget kom därför att belastas med åtminstone 35 miljoner som borde ha betalats ut 2005. Detta tycks man inte vilja kännas vid från socialdemokratiskt håll.
Faktum är att den nya regeringen fått städa upp efter tidigare socialdemokratiskt sjabbel.
Företagare har efterfrågat enhetligare och enklare regler, som dessutom är mindre godtyckliga. Därför blir det nu samma ersättningsnivå för alla företag i samma kommun. I samtliga Norrbottenskommuner stiger den generella ersättningsnivån.
Arjeplog, Jokkmokk, Pajala, Gällivare och Kiruna får en höjning med 15 procentenheter. Kalix, Arvidsjaur, Haparanda, Överkalix och Övertorneå ,där företagen kunnat få mellan 30-45 procent, får en enhetlig ersättning på 40 procent. Älvsbyn får tio procents höjning, och för Boden, Luleå och Piteå höjs bidraget med fem procentenheter.
Ersättningen har med avståndet till marknaden att göra och den bidragsberättigade marknaden ligger utanför Norrbotten.
Alliansregeringen gör nu en ordentlig satsning på de människor som sliter hårt och som vågar satsa på företagande. Genom att lansera de ovan nämna förslagen vill regeringen härmed betona att alla företagare och entreprenörer är oerhört betydelsefulla för regionens tillväxt.
Thörnlund och Berg har förmodligen skrivit på en färdig artikel i god tro. Jag är mer besviken på Karin Åström som borde kunna frågan eftersom hon sitter i näringsutskottet.
Hennes felaktiga påståenden om vad vi sade i opposition visar att hon inte läst på. Läs motion 2005/06:N472!
Norrbotten