?Är karln okunnig??

Medan våra socialdemokratiska riksdagsmän trodde att ATP-systemet höll på att gå omkull, talade Affärsvärlden klarspråk, skriver Kjell Näsvall.

Övriga2006-07-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lennart Klockares, s-riksdagsman från Boden, krönika
i NSD den 11 juli lämnar ett par följdfrågor obesvarade.

Är karlen bara allmänt okunnig? Eller parodierar han sig själv?

Trots all den tid han tillbringat som ?vår representant? i Sveriges riksdag - med ansvar för det nya pensionssystemet - har Klockare uppenbarligen ännu inte förstått innehållet i Riksförsäkringsverkets (RFV) utredning om ATP-systemet från den tid då det begav sig.



Där framhöll RFV att det inte fanns några sakliga skäl att avskaffa ATP-systemet. Man förslog helt enkelt att det skulle reformeras vid behov. Affärstidningarna förstod däremot vad det hela handlade om:

?Pensionsreformen innebär ett steg mot ökad marknadsekonomi. Därför har socialdemokraterna tvekat. Men nu är det äntligen dags för beslut" (Affärsvärlden, nr 49 1996).

Medan våra socialdemokratiska riksdagsmän trodde att ATP-systemet höll på att gå omkull, talade Affärsvärlden klarspråk:

?Syftet har varit att synliggöra mera av arbetets värde. Det skall löna sig att arbeta. Skattereformen, införandet av karensdagar och andra förändringar i socialförsäkringssystemet och till exempel a-kassan har haft samma mål.

Hänsyn till budgetunderskottet har mest varit ett svepskäl, åtminstone underordnat. Politikerna har samtidigt hävdat att huvudskälet till förändringen av pensionerna är, att ATP-systemet har brister och inte klarar de framtida pensionsutbetalningarna.

Men också detta är vilseledande. Med två procents BNP-tillväxt blir utbetalningarna
i det nya systemet lika stora och skulle alltså kräva lika stora avgifter och skatter.?



Problemet var alltså inte hållbarheten. Vad politiken eftersträvade var att råda bot på den rättvisa och solidariska omfördelning som ATP-systemet innebar.

Lika bristfälliga är Klockares kunskaper när det gäller orsakerna bakom 1990-talskrisen. Om någon borde ta till sig Lennart Klockares uppmaning att ?lära av historien, se i backspegeln och dra lärdom för framtiden?, så är det Klockare själv.



Den budgetsanering socialdemokraterna berömmer sig själva för, var i själva verket en simpel metod att anpassa statsbudgeten till följderna av en svit av politiska misstag begångna av socialdemokratiska händer. Högerkrafterna kunde bedriva sin plundring ostört.

De som valts till uppdraget att ?städa upp?, förstod inte konsekvenserna av de förslag som levererades från den socialdemokratiska kanslihushögern under 1980-talet och det tidiga 1990-talet. Av utrymmesskäl får jag nöja mig med att räkna upp de regeringsförslag, som när de gnisselfritt lotsats genom en okunnig riksdag fick en så destruktiv verkan på svensk samhällsekonomi och sysselsättning: rekorddevalveringen 1982, kreditavregleringen 1985, beslutet om ?århundradets skattereform? 1988, valutamarknadens avreglering 1989, omprioriteringen från full sysselsättning till låg inflation 1990/91, kronans ecu-anknytning våren 1991 och kronförsvaret 1991/92.



När Sverige så drabbats av en politiskt beslutad depression, stadfäste de besuttna sina politiska erövringar på demokratins och de mångas bekostnad genom att anpassa statsbudgeten till nya slimmade förhållanden med: budgetsanering/budgettak efter valet 1994, EU-anslutning 1995, en oberoende Riksbank 1999 samt avregleringar och privatiseringar inom en rad sektorer som vård, skola och omsorg, taxi, flyg, elnät och telesektor, statens järnvägar, skogar och gruvor samt det ovan nämnda nya pensionssystemet som bygger på minst 40 hela arbetsår, spekulation med den så kallade premiereserven och en stor grupp av blivande fattigpensionärer.



 Kjell Näsvall,

 Boden