Både järnvägar och skoter- politik går att förbättra
Så sägs det då åter öppet. Moderaterna vill inte satsa på järnvägar i norra delen av landet. Bo Skoogsberg, moderat från Gällivare, visar i sitt inlägg den 7 december med all önskvärd tydlighet var gränsen går mellan de som har visioner och inte.
Fotograf: Extern
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Om han hade fått bestämma så hade inte ens stickspåret till Aitik byggts. Att Norrbottniabanan inte ingår i hans bild av Norrbotten behöver inte ens sägas.
Hur det enligt Skoogsberg ska gå tillväga för att undanröja skandalen att Haparandabanan inte verkar kunna färdigställas är höljt i dunkel. Han kanske hoppas på jultomten?
För socialdemokraterna gäller att vi i riksdagen klart uttalade att Norrbottniabanan skulle förverkligas. I det projektet ingår för vår del även Haparandabanan.
I ett första steg avsattes tio miljarder till projektet. Både då och nu vet vi att det inte var den fulla finansieringen. Men när väl projektet startats skulle det fullföljas och finansierats.
Jag vill också påpeka att jag inte har några problem att tillstyrka Ådalsbanan. När det gäller satsningarna på infrastrukturen så finns alltid valet, skattesänkningar för de rika i Stockholmsområdet eller investeringar i angelägna projekt. Vad väljer Skoogsberg?
Jag var i dag (läs måndag den 10 december) och träffade framgångsrika företagare i Kalix. De hade ett mycket tydligt krav på oss politiker. Det var att byggandet av Haparandabanan skulle fullföljas enligt plan.
Jag kan i denna fråga bara vädja till riksdagskollegorna Tornberg, c, och Hammarbergh, m, att göra gemensam sak med oss i denna fråga. Hela landet, inte bara Norrbotten, skulle då bli vinnare.
Så åter till Skoogsberg. För att hjälpa till att få ordning och reda i snöskotertrafiken måste regeringen visa vilja och föra en snöskoterpolitik värd namnet. Bo Skoogsberg försöker gör det hela till en polisiär fråga.
För mig är det så mycket mer. En ordentligt strukturerad politik med insatser från staten och medfinansiering av oss skoterförare skulle kunna ge oss en bättre och säkrare skotertrafik. Det är inte skotertävlingar utan väl underhållna leder med ledvärdar och tydlig enhetlig skyltning som behövs.
Initiativet att starta Sveriges snöskoterråd är en mycket bra början. Nu behöver även regeringen visa handlingskraft och fullfölja tidigare löften på området. Sluta gömma er bakom nya utredningar, snöskoterförarna har rätt till handling.