Biogas bäst för miljön
Antalet miljöbilar på svenska vägar ökar i snabb takt. Under perioden januari-november år 2007 uppfyllde nio procent av alla nyregistrerade bilar i Norrbotten kriterierna för den statliga miljöbilspremien.
Biogas är ur miljösynpunkt bättre än något annat fordonsbränse.foto: tomas oneborg Fotograf: Tomas Oneborg
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En växande andel miljöbilar bidrar till minskade koldioxidutsläpp från vägtrafiken. Men vad alla bör veta är att det är stor skillnad i klimatprestanda mellan olika miljöbilar som uppfyller regeringens definition.
För att räknas som miljöbil - och därmed få del av den statliga miljöbilspremien på
10 000 kronor - får en bil släppa ut högst 120 gram koldioxid per kilometer. Det är en gräns som ett antal snåla dieselbilar, ett fåtal bensinbilar och några så kallade elhybridbilar klarar med en hårsmån.
Med biogas i tanken blir koldioxidutsläppen bara en bråkdel av detta. På köpet får man betydligt lägre hälsofarliga partikelutsläpp och kväveutsläpp.
Miljöorganisationen Gröna bilister har därför slagit fast att biogas är klart bättre ur miljösynpunkt än något annat fordonsbränsle på marknaden. Trots detta har gasbilarna haft svårare att slå igenom än andra miljömässigt betydligt sämre alternativ. Varför?
Eon gas har låtit intervjua 100 bilhandlare runt om i landet om deras kunskaper och inställning till olika typer av miljöbilar. De intervjuade representerar olika bilmärken och samtliga säljer både gasdrivna bilar och minst en annan typ av miljöbil.
Resultatet av intervjuerna leder till tre viktiga slutsatser:
4 Det behövs ökade miljökunskaper i bilhandeln. Av de tillfrågade bilhandlarna ansåg hälften att de saknade tillräckliga kunskaper för att svara på kundernas frågor om klimatutsläpp från olika drivmedel. 80 procent efterlyste mer information och egen kompetensutveckling. Bristande kunskaper påverkar förstås de råd bilhandlarna ger till kunderna. En majoritet rekommenderade etanol eller diesel som klimatbästa alternativ, trots att biogasens klimatpåverkan är klart mindre än såväl diesel som etanol.
4 Det behövs ett smartare stödsystem som gynnar de mest klimateffektiva alternativen i första hand. Miljöbilspremien har stor betydelse, men gör ingen skillnad om bilen släpper ut 119 eller 10 gram koldioxid per kilometer. Hela 44 procent av bilhandlarna menade att ekonomiska skäl är avgörande för kundernas val av miljöbil, medan 32 procent uppfattade att enbart miljöargument låg bakom valet.
4 Stödet till en fortsatt utbyggnad av tankställen för fordonsgas måste behållas och utvecklas. 82 procent av bilhandlarna menade att brist på tankställen var ett av de främsta hindren för en ökad försäljning av gasdrivna bilar. Det går numera att tanka fordonsgas på ett 80-tal tankställen, från Ystad i söder till Boden i norr, och ytterligare drygt 50 tankställen planeras. Men fler behövs för att biogasen ska få de marknadsandelar den förtjänar.
Med moderna produktionsmetoder har biogas potential att driva halva den svenska fordonsparken. För att komma dit krävs ett större engagemang från såväl bilhandeln och energiföretagen som staten.
Det skulle ge en väsentlig förbättrad luftkvalitet i storstäderna, och halvera vägtra-
fikens utsläpp av klimatpåverkande gaser!