En röst på vänsterkartellen kan innebära rejäla kostnadsökningar för landets bilister

Fotograf:

Fotograf:

Foto: Fotograf saknas!

Övriga2006-09-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Leif Pettersson, NSD Debatt den 5 september.</I><br /><br />Leif Pettersson fortsätter debatten om förslaget till förändrad trafikförsäkring i sann socialdemokratisk anda om än denna gång mera med fokus på en ideologisk skillnad.<br /><br />Som jag skrev i mitt förra inlägg, vilket jag heller aldrig förnekat, kommer förslaget till förändrad trafikförsäkring inledningsvis att höja premierna något. Premiehöjningen för en normalbilist beräknas inledningsvis bli cirka 100 kronor i månaden och cirka 20 kronor i månaden för en skoter. <br /><br /><br /><br />I det samanhanget är det lika viktigt att peka på hur ett system av detta slag i praktiken kan fungera efter en tids nyttjande, då kan Finland utgöra en bra fingervisning över hur premierna kan förändras över tiden eftersom ett system av detta slag funnits där sedan 1959. <br /><br />Ett tydligt exempel från verkligheten visar till exempel att en 45-årig man i Västerås får betalar cirka 2 100 kronor per år för att trafikförsäkra en Volvo V70 medan motsvarande kostnad i Tammerfors är cirka 1 650 kronor per år.<br /><br /><br /><br />Eftersom Leif verkar inse att en förändrad trafikförsäkring inte alls leder till de stora kostnadsökningar man tidigare talat om vänder han nu debatten till en ideologisk fråga. <br /><br />Han säger att det i grunden handlar om att vi har olika syn på hur välfärden ska finansieras.<br /><br />Visst är det så att våra ideologiska inriktningar går isär i en rad olika sammanhang inte minst i synen på hur Sveriges medborgare ska ha möjlighet att råda över sin egen tillvaro och själv ha möjlighet att ta egna beslut, utan pekpinnar ifrån en politisk majoritet som i alla lägen anser att de vet bäst. <br /><br /><br /><br />I grunden är det naturligtvis så att välfärden ska vara gemensamt finansierad, dock är det så att vissa kostnader som dessutom skenar iväg på ett allvarligt sätt som till exempel trafikskadekostnaderna måste betraktas på ett något annorlunda vis. <br /><br />Kostnaderna för trafikskador har mer än fördubblats under de senaste fem åren och uppskattas i år uppgå till cirka 7,8 miljarder kronor. I perspektivet av att 30 procent av alla hushåll saknar bil, skoter eller traktor och att framförallt ensamstående kvinnor, ungdomar och äldre trots att de inte har något fordon får bidra till kostnaderna för trafikskadorna tycker jag nog ändå att det är rimligt att trafiken själv i större utsträckning får bära kostnaderna.<br /><br /><br /><br />Leif Pettersson fortsätter att raljera över våra kristdemokratiska förslag och spekulerar över vad som skall hända vid olika valresultat. Vad Leif däremot konsekvent undviker är frågan om vad som händer om vänsterkartellen får fortsatt förtroende hos väljarna.<br /><br />Tänk bara på vad en röst på vänsterkartellen kan innebära. Kanske sitter Peter Eriksson och Lars Ohly som ministrar och dirigerar skatteuttag och annat efter höstens val. Detta om något kan innebära rejäla kostnadsökningar för landets bilister.<br /><br />Alternativet som vänsterkartellen s, v och mp består av är ju minst sagt oklart.<br /><br /><br /><br />I skenet av detta framstår däremot allians för Sverige som ett mycket tydligt och klart alternativ med gemensamma politiska inriktningar i en rad frågor.<br /><br />I och med detta inlägg avser jag att avsluta denna debatt och tackar därför Leif Pettersson för möjligheten att vid flera tillfällen föra fram och presentera den kristdemokratiska politiken som i grunden handlar om att utforma ett samhälle där ingen hålls tillbaka och där ingen lämnas efter. <br /><br />Den politiken kan förändra dagens utanförskap och otrygghet till delaktighet, valfrihet och trygghet. <br /><br /><NamnUPortr><B>Anders Pettersson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagskandidat <br /><br />för kristdemokraterna</Presentation>