Förslaget om nattrafiken är svårt att förstå

Övriga2006-10-06 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I de tider som är nu, med obalans i vädret och den globala uppvärmningen, känns det märkligt att Rikstrafiken föreslår att ta bort nattrafiken på övre Norrland. <br /><br />Transportsektorn är den mest fossilberoende sektorn <br />i samhället. I stort är det bara järnvägstrafiken som använder förnybar energi.<br /><br />Trafiken står för en stor del av luftföroreningarna i landet. Cirka 70 procent av kväveoxiderna, 50 procent av kolvätena och 35 procent av koldioxiden kommer från trafiken där bilismen står för den största delen.<br /><br /><br /><br />Bilismen orsakar högre kostnader genom miljöförstöring och olyckor än vad den betalar i form av skatter och avgifter. Tung lastbilstrafik betalar inte heller den fulla kostnaden för vägslitage och miljöpåverkan. Flyget är helt befriat från skatter och avgifter på flygbränsle.<br /><br />Järnvägen måste ses som den framtida lösningen inom svensk trafikpolitik. För att stärka också godstrafikens konkurrenskraft behövs stora investeringar. <br /><br /><br /><br />Järnvägen måste göras mer attraktiv, då kommer också kunderna. Vi har alldeles för länge åkt i betydligt sämre och smutsigare vagnar här än vad som förekommer i sydligare landsändar. <br /><br />Sett i det perspektivet är det svårt att förstå Rikstrafikens förslag att minska ner tågtrafiken på övre Norrland.<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Gösta Åhl</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Miljöpartiet i Boden</Presentation>