Ge oss resurser till Norrbotniabanan

Övriga2007-06-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrbotniabanan är en naturlig del av den utveckling som pågår i norra Europa.

Banverket har i sin reviderade framtidsplan 2010 - 2015 inte tagit med Norrbotniabanan fast man nyligen presenterade en högre lönsamhetskalkyl än tidigare. Varje satsad krona ger upp till 1,45 tillbaka till samhället.



Norrbotniabanan motiveras av flera skäl:

4 Industrins transportkostnader sjunker med 30 procent.

4 Möjligheten för människor att förflytta sig mellan orterna och länen med moderna persontåg minskar restiden betydligt och ökar möjligheterna till arbetspendling.

4 Ökad trafiksäkerhet. genom minskade landsvägstransporter.

4 Miljökonsekvenserna av en utbyggd bana är betydande genom minskade landsvägstransporter och därmed minskade koldioxidutsläpp.

4 Den ökade internationaliseringen i ett öst-västligt perspektiv inom Barentsregionen.



Centerpartiet i Norrbotten har tidigare tagit ställning för en utbyggnad av Norrbotniabanan både regionalt och nationellt.

Vi utgår ifrån att det ställningstagandet står fast och att man på regeringsnivå gör en återställare och finansierar en start av bygget under den kommande planperioden fram till 2015.

Nu har statsminister Fredrik Reinfeldt, näringsminister Maud Olofsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson möjlighet att hänga med på den kraftfulla utvecklingen som pågår i norra Sverige.

Ta chansen och se till att vi får tillräckliga resurser från den gemensamma statskassan för järnvägen.



Ni kan med fördel använda en del av pengarna från utförsäljningen av statliga företag till att förverkliga Norrbotniabanan.





Perarne Kerttu

Ordförande,

centerpartiet, Haparanda

Bertil Segerlund

Ledamot i styrelsen,

centerpartiet, Haparanda