Banverket kommer inte att elektrifiera en bangård utan aktiviteter, i och med detta läggs även Morjärv ner som stationsort när Haparandabanan ska moderniseras, byggas om och elektrifieras inom några år.
Det är inte första gången tåg, godsterminaler och järnvägsstationer hotas eller dras in i Norrbotten. Älvsbyn och Murjek har efter insatser med större godsvolymer och uppvaktningar räddats kvar som stationer för gods och persontrafik.
Haparandabanan har sedan 80-talet tappat Övertorneå och dess järnväg; Vitvattnets, Lappträsks och Niemisels godsterminaler har lags ner och Morjärv har levt vidare - vissa perioder med mycket mindre godsvolymer är i dag.
Det är givetvis av vikt att Haparandabanans 16 mil långa sträckning har minst en station kvar för kommande persontrafik och för godset.
I den här frågan måste länsstyrelsen kunna agera. En hel landsända är på väg att tappa sin godstrafik på järnväg.
Försvinner möjligheten att transportera gods på järnväg till östra Norrbotten är man
i ett klart underläge för utveckling av företagande
i framtiden. I dag fraktas, förutom kraftledningsstolpar, bland annat stora mängder skogsgödsel varje sommar.
Det är fel uppgift att det inte finns personal att växla om vagnarna i Morjärv. En stor del av lokpersonalen är radioloksutbildade. Man stannar till med Haparandatågen i Morjärv, hämtar och lämnar godsvagnar efter behov.
Man kan fråga sig vad regleringsbrevet säger för statligt ägda Green cargo. Gör styrelsen rätt då man lägger ner godstrafiken?
Kalix kommun borde, som Älvsbyn och Murjek, kunna göra mer för att samordna att mer av godset på export från företagen i östra Norrbotten går på järnväg det skulle definitivt rädda kvar Morjärv godsterminal.
lokförarsektion Norrbotten