På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Grötmyndigt om järnvägsbesluten
Övriga2007-04-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Stig Eriksson och Berne Sehlberg, NSD Debatt den 18 april.</I> <br /><br /> <br /><br />På ett för den nya vänsteroppositionens traditionellt grötmyndiga vis breder sig de nya socialistlakejerna ut sig om de järnvägsbeslut som i närtid knappast råder någon oenighet om. Det vill säga i Kiruna, spåret till Aitikgruvan, Boden-Morjärv-Kalix-Haparanda samt fortsättning av Botniabanan till Umeå. <br /><br />Dessutom beskriver Stig Eriksson Banverkets övertagande av banunderhållet på Inlandsbanan såsom att driftbidraget skulle ökat. Däremot har Banverket produktion för samma summa pengar till banunderhåll påtagit sig 40 procent mer uppgifter än den nuvarande entreprenören, vilket är något annat. <br /><br /><br /><br />När det gäller möjligheten att understödja en kombinerad järnvägstransport med slig från Blaikengruvan (V Storuman) med virkestransporter från Arvidsjaur till Jörn konstaterar Stig Eriksson torrt att Banverket väntar till 2016 med investeringar på 60 miljoner kronor. <br /><br />Det verkar tydligen säkrare och helt ansvarsfritt att propagera för 16 miljardersprojektet Norrbotniabanan i stället och dessutom redan med start till nästa år.<br /><br />Att ett byggande av 80 km järnväg mellan Skellefteå och Piteå under de kommande sju åren skulle konkurrera ut andra byggprojekt i norra Sverige (järnvägar, kraftnät, vägar, gruvanläggningar) tycks inte bekymra Stig Eriksson och Berne Sehlberg. Inte ens de påtänkta takvåningarna i Gällivare lär väl bli klara lika snabbt heller.<br /><br /> <br /><br />Samtidigt som denna vänsterdebatt tagits upp av "nyttiga" lokalpolitiker i Gällivare, lär Kent Ögren och hans vapendragare Peter Roslund ha fräckheten att föreslå Rikstrafiken en omfördelning av stödet till flygtrafiken mellan Gällivare och Stockholm till förmån för persontrafiken på järnväg mellan Luleå och Umeå, som Rikstrafiken inte är beredd att svara för. <br /><br />Ändamålet helgar medlen om motiven ska stärkas för persontrafiken på järnväg i kustlandet.<br /><br />Med såna medarbetare i trafikpolitiken bör nog herrar Eriksson och Sehlberg fundera över vilka motståndare som är farligast.<br /><br /> <br /><br />Kom igen när det finns ett mer sammanvägt förslag för norra Sverige från socialdemokratiskt håll. Nu ska ju dessutom Stockholmsväljarna vinnas för denna självpåtagna valfråga. <br /><br />Lycka till, mina herrar!<br /><br /> <br /><br /><NamnUPortr><B>Bo Skoogberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>m, Gällivare</Presentation>