Helhetssyn är en bristvara

Övriga2007-01-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det går inte att komma undan. En diktator i världshistorien är avrättad - Saddam Hussein. Ett avståndstagande från dödsstraff gör såväl centerpartiet som jag personligen. <br /><br />Kvar har vi okunskap, bestämda åsikter eller inga alls, såväl i den islamiska världen som vår egen. Det kräver en markering.<br /><br /><br /><br />Att kommentera diktatorn och det i mina ögon förkastliga dödsstraffet förändrar inte mycket. Men att tydliggöra behovet av att vi i vårt mångkulturella samhälle ska se till helheten, det behövs. <br /><br />Det märks tydligt i politiken i Luleå att det saknas. Det ges till och med möjlighet att åka på kurs i ämnet för politiker. Undrar om någon gör det?<br /><br /><br /><br />Vi har så lätt att tala om frågor med perspektivet "världshistorien". Då menar vi givetvis vår västerländska världshistoria. Men världen är lite större än så. <br /><br />Den islamiska världen har sin historiebeskrivning med andra människor och händelser i centrum. I det politiska språket är detta avgörande. Som utomstående kan vi inte greppa de associationer det väcker. Därför kan vi lätt feltolka och missa väsentliga budskap. Kommunkationsproblemen är givna.<br /><br /><br /><br />Jag satt för många år sedan och hade en lång dialog med en muslimskt djupt skolad man i Tunis. Vi talade om de första människorna, Adam och Eva. Deras syn - och vår - på dem. Om de överhuvudtaget var de första människorna, Darwin och så vidare. <br /><br />En så otroligt lugn, ödmjuk och varm dialog. Att möta den västerländska världen görs på så olika sätt. En muslim kan vara förenlig med traditioner men inte ha religionen som "sitt dagliga bröd". <br /><br />Men referensramarna skapar möjlighet till tolkning och tillhörighet som muslim med identitet och innebörd.<br /><br /><br /><br />Synen på oss i västerlandet är så olika. Traditionalisten som förnekar allt värde i det som är främmande och tar avstånd, det sekulära synsättet där det främmande eller västerländska accepteras som en annan världsåskådning eller vetenskap där religionen är en av flera delar i tillvaron. <br /><br />Modernisten kan öppet ta till sig det främmande och översätter detta till den egna traditionen med en ny insikt som stöd för den egna.<br /><br /><br /><br />I det västerländska informationssamhälle, som vi nu lever i, bör vi ta det ansvaret och respekten att betrakta islam som den helhet och kulturtradition det är. Som ett komplex med termer, tankar, beteenden och motsättningar som blir obegripliga, och för vissa skrämmande, om man inte ser till helheten.<br /><br /><br /><br />I ett dagsaktuellt politiskt perspektiv utgör symboler och ideer som anspelar på reli-giösa traditioner en viktig faktor. De skapar tolkningsmönster och legitimitet. <br /><br />Men i det långa loppet är det de ekonomiska och sociala faktorerna som är avgörande för den politiska utvecklingen i den islamiska världen liksom världen i övrigt. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Camilla Hansen</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>centerpartiet, <br /><br />Luleå</Presentation>