På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Heta Malmfälten i glömska
Övriga2006-12-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Leif Pettersson, NSD Debatt den 14 december.</I> <br /><br />Debatten om Norrbotniabanan och utvecklingen av järnvägen i norra Sverige verkar bli allt mer splittrad genom socialdemokraternas olika utspel. <br /><br />Att dessutom nära förhoppningen om Stefan Tornbergs eventuella direktkontakter med den centerpartistiska infrastrukturministern för utvecklingen av Haparandabanan, vittnar mer om hur det gick till förut i de rödgröna nätverken än att bedriva ett regelrätt riksdagsarbete.<br /><br /> <br /><br />Självklart gör varje kommun sina uppvaktningar hos regeringen om järnvägar, vägar och flygplatser för att kunna bygga sina samhällen för framtiden. Men våra riksdagsmän från norra Sverige måste kunna representera även norra Lapplands behov av god infrastruktur och inte enbart för södra och östra Norrbotten. <br /><br />Både de kortsiktiga och de långsiktiga infrastruktursatsningarna måste ges ett trovärdigt sammanhang. Att bistå den finska turismen med en flygplats i Pajala för att klara tre veckors extra hotellbeläggning i Kittilä är väl inte sådana infrastrukturmiljoner vi kan vara stolta över. <br /><br /><br /><br />Men att bredda väg E 10/E 45 till nio meter genom Malmfälten för 100 miljoner har vi tydligen inte råd med, trots den ökande godstrafiken på landsväg till de "heta" regionerna i norra Lappland. Leif Petterssons intresse för detta är väl måhända inte större än för vår nya Lapplandsväg E 45.<br /><br />När det gäller järnväg har vissa debattörer förordat dubbelspår sträckan Narvik-Boden-Torneå i syfte att förbereda sig för den kommande godstrafiken från Ryssland och Fjärran Östern. Det låter väldigt enkelt. <br /><br />Egendomligt nog går det inte att konvertera till dubbelspår ens mellan Eskilstuna och Södertälje på grund av tunnlar med mera och trots att behoven finns redan nu. Varför skulle det vara lättare här? Från Boden till Buddbyn går det kanske bra.<br /><br /> <br /><br />Den ökande malmtrafiken mot Narvik gör att LKAB inte är överdrivet intresserat av ytterligare godstrafik på Malmbanan. Även person- och turisttrafiken på Sveriges vackraste järnväg har inte heller varit given, utan delar av året ersatts med buss. <br /><br /><No_style><br /><br /></No_style>Om det integår att bygga dubbelspår, dessutom med pågående trafik, till Narvik, kanske en ny järnväg västerut blir billigare till någon annan hamnstad i Nordlands Fylke. <br /><br />Kunde man bygga kraftverk med stöd av Vägen västerut mot Ritsem, går det säkert att bygga järnväg också. De norska kommunerna konkurrerar tyvärr också sinsemellan varför svaren blir därefter.<br /><br /> <br /><br />När västerbottningarna fått "sin" Botniabana till Umeå får vi se hur intresserade de är av en fortsättning. Om Leif Pettersson framhärdar i detta projekt som hittills endast bedömts ge en viss förbättring av godstrafiken mellan Piteå och Skellefteå får vi inga samlade infrastrukturlösningar för norra Sverige. <br /><br />Det är nog detta vi har störst förväntningar på från våra riksdagsmän från norr så vi slipper åka buss till Stockholm i framtiden. <br /><br /> <br /><br /><NamnUPortr><B>Bo Skoogberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Gällivare</Presentation>