Debatt: Högerns trafikpolitik ett hot mot bilägarnas plånböcker
Övriga2006-08-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Anders Pettersson, NSD Debatt den 21 augusti.</I><br /><br />Kristdemokraternas riksdagskandidat Anders Pettersson skriver om högeralliansens förslag till förändringarna av trafikförsäkringen. Det hedrar Anders Pettersson att han står upp för den borgerliga högerpolitiken men den blir inte mer rättvis för det.<br /><br />Det förslag som Sveriges eniga (?) borgerlighet lagt innebär att privata försäkringar ska stå för kostnaderna som personskadorna i trafiken orsakar. <br /><br /><br /><br />För oss socialdemokrater är det ett helt otänkbart förslag. Sjukvården ska finansieras solidariskt över skatten och fördelas efter behov. Dessutom vet vi ju var och en som vid något tillfälle haft en skada som ska ersättas över en försäkring att bolagen inte betalar ut en krona mer än de behöver. <br /><br />Jag ser framför mig många tvister om den skada som man vill ha ersättning för orsakats av den trafikolycka man varit med om eller om den uppstått på annat sätt. Hur kommer besvär i nacke och rygg att bedömas, för att ta ett exempel?<br /><br /><br /><br />Att värna om den solidariska socialförsäkringen, oavsett om vården behövs efter olyckor <br />i trafiken, på fotbollsplanen eller i hemmet är viktigt för oss. Vi vill inte ha en kopia på systemet i USA, där den med mest pengar får bäst vård. Vi vill ha ett Sverige där alla garanteras samma trygghet, oavsett plånbokens tjocklek.<br /><br />Det förslag Ander Pettersson så varmt förespråkar leder till att trafikförsäkringspremierna kommer att öka till minst de dubbla, ja i många fall ökar de betydligt mer.Det gäller särskilt snöskoter och mc. <br /><br /><br /><br />Anders Pettersson menar att vi har räknat fel när vi visar hur deras orimliga förslag kommer att slå mot bilägarna. Det kanske kommer som en chock, eller i alla fall som en nyhet, för Anders - men vi har faktiskt räknat på enbart trafikförsäkringsdelen och på just det sätt som Anders Pettersson själv föredrar. <br /><br />Resultatet är just de vi visar - kostnaderna blir mycket högre för den enskilde<br /><br /><br /><br />Anders Pettersson avslutar sin artikel med att varna för felaktiga påståenden och påhopp så här i valrörelsen. Jag kan inte annat än hålla med honom. Låt mig därför ta ett av hans andra argument. <br /><br />Pettersson skriver att hans partis förslag om sänkta bensinpriser gynnar bilisterna. Det är möjligt att han har ett sådant förslag, men det är ingen politik som kommer att genomföras. <br /><br />När jag har läst högeralliansen valmanifest framgår det tydligt att man inte avser sänka några kostnader på drivmedel. Högerns politik innebär högre kostnader för bilägarna. Det kan vi väl ändå vara överens om?<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr> <B>Leif Pettersson</B>, s<br /><br /></NamnUPortr><Presentation> Riksdagskandidat</Presentation>