På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Hur blir det med Norrbotniabanan?
Övriga2006-09-12 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Krister Hammarbergh, Anna Grönlund och Stefan Tornberg samt till Anders Pettersson, Erika Josbrandt, Stig Töyrä och Ina Järlesjö, NSD Debatt den 30 augusti.</I><br /><br />Kommer Norrbotniabanan att byggas om den borgerliga maktalliansen bildar regering efter valet? Det var kontentan av den fråga jag ställde till de borgerliga riksdagskandidaterna från Norrbotten i en debattartikel för två veckor sedan.<br /><br />Jag fick många inlägg, men tyvärr inte många svar. <br /><br /><br /><br />Visst är det så att de flesta av er stöder bygget av Norrbot-niabanan. Det är bra. Jag skrev också att Maud Olofsson sagt sig vara för. Nu får jag besked från kd i Norrbotten att Göran Hägglund uttalat sig för Norrbotniabanan. <br /><br />Toppen! Ju fler som stöder projektet desto snabbare kommer banan att stå färdig. Ingen blir gladare än jag om vi når enighet kring Norrbotniabanan.<br /><br />Men tyvärr så verkar det vara långt dit. Moderaterna och folkpartiet, de som samlar 75 procent av de borgerliga rösterna, ger negativa besked om Norrbotniabanan.<br /><br /><br /><br />Reinfeldt gjorde en blixtvisit i Luleå senaste veckan. De svar han gav var att det finns många viktiga projekt i landet som behöver pengar?. det saknas pengar?. vi måste diskutera i vilken ordning projekten ska komma? och att Norrbotniabanan eventuellt visst kan byggas om det finns privata finansiärer till infrastrukturen i landet.<br /><br />Leijonborg har uttalat att Norrbotniabanan inte är prioriterad. På liknande sätt har folkpartiets trafikpolitiska talesman, Erling Bager, uttalat sig i senaste numret av tidningen Rallaren, 7/2006. <br /><br />Där säger Bager att alla projekt i Banverkets framtidsplan skall fullföljas med undantag för Norrbotniabanan. Pengarna bör användas till nya järnvägar i södra Sverige i stället, enligt Bager.<br /><br /><br /><br />Så min fråga från min förra artikel kvarstår: hur ställer sig en borgerlig alliansregering till Norrbotniabanan? Hur ska Olofson och Hägglund övertyga Reinfeldt och Leijonborg?<br /><br />Väljarna väntar på svaret.<br /><br /><br /><br />I ett svar på min artikel skriver Krister Hammarbergh, m, att ett vallöfte också är ett löfte, i syfte att degradera Norrbotniabanan till tomma löften.<br /><br />Nu handlar det inte enbart om löften, Krister Hammarbergh. Det handlar om av den socialdemokratiska regeringen redan tagna beslut, hösten 2004: Norrbotniabanan ska byggas! En första etapp påbörjas 2010! <br /><br />Beslut som också bekräftats de senaste veckorna av Göran Persson, Pär Nuder, Ulrica Messing, Thomas Östros med flera ministrar.<br /><br /><br /><br />Regeringen har också beslutat att Haparandabanan ska byggas, med start i år 2006, och med färdigställande 2010. Också ett mycket viktigt projekt för såväl landet Sverige som för vår region. <br /><br />Tydliga besked från socialdemokraterna som inser infrastrukturens betydelse för tillväxt och utveckling.<br /><br /><NamnUPortr><B>Peter Roslund</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>socialdemokraterna</Presentation>