Ingen nappade på den Sifo-mätningen

Övriga2006-07-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Inför valet verkar sakpolitiken helt sakna betydelse för ledarskribenter och övriga journalister. Vecka in och vecka ut redovisas resultat från olika opinionsundersökningar. Såsom i en dokusåpa ältas det om vilket block som för tillfället har ledningen hellre än om innehållet i politiken.

Läsarna har i månader fått läsa att junilistan, med sina 0,5 procent, inte har en chans att ta sig in i riksdagen. Inför Almedalsveckan på Gotland beställde junilistan en Sifo- undersökning kring väljarnas sympatier inför valet. Resultatet visade på en markant förändring. Pressmeddelande skickades ut, men inte en enda tidning i hela landet tog upp dessa nya uppgifter. Däremot var det två tidningar som den dagen valde att berätta att junilistans partiledare hade haft på sig ?flickiga knästrumpor? på sig när han höll tal på Gotland!



Sifo-mätningen, gjord vecka 26, visar att 16 procent av svenska småföretagare kan tänka sig att rösta på junilistan. Detta är ett kvitto på att egenföretagarna har stort förtroende för junilistans politik för fler riktiga jobb åt alla. Vi vill göra det enklare och billigare att starta och driva företag. Bara så kan vi skapa fler jobb.

Att en fjärdedel av junilistans riksdagskandidater är egenföretagare kan vara en avgörande faktor, eftersom flera punkter i junilistans program för småföretagen har tillkommit efter förslag från dem.

Sifo-mätningen visar också junilistans tvärpolitiska karaktär, genom att den näst största gruppen som ger partiet sitt stöd är LO-medlemmar: tio procent av dessa kan tänka sig att rösta på junilistan. Snittet för valmanskåren som helhet visar att sju procent av väljarna kan tänka sig att rösta på junilistan.



Hélène Goudin

EU- parlamentariker,

junilistan