Förslaget innebär att lärarexamen för lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och/eller grundskolans tidigare år placeras på grundnivå och lärarexamen för lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan placeras på avancerad nivå.
Förslagets konsekvenser:
4 Lärare med examen mot tidigare år(140 poäng), grundnivå), kommer inte längre att vara behöriga till forskarutbildning.
4 Lärarutbildning på grundnivå riskerar att dräneras på disputerade lärare.
4 Mindre forskning mot de yngre barnen och deras kunskapsutveckling samt att de nu rådande genushierarkierna upprätthålls och förstärks.
4 Behovet av lärare i förskolan är stort. Den föreslagna examensordningen och dess konsekvenser kan få till följd att färre studenter än tidigare väljer en lärarutbildning mot de tidiga åldrarna.
4 Lärare kan komma att få en minskad ämnesbredd och kan därigenom komma att undervisa i ämnen de inte har kompetens för .
Klyv inte lärarutbildningen, inrätta inte ett A och B-lag bland lärarna.
Vi tror att Sveriges arbetsmarknad vill ha väl utbildade arbetstagare även i framtiden.
Bo Eriksson
opinionsbildningsgrupp