Järnvägsfrämjandet kritiskt till bristande stationsservice

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet tycker det är beklagligt om det fattas förutsättningar för en väl fungerande stationsservice och städning av resenärsutrymmen på stationshuset i Kiruna. Uppslaget i NSD lördagen den 12 augusti visar att det finns brister.

Övriga2006-08-21 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är enligt vår syn en självklarhet att stationshuset <br />i en stad med Kirunas storlek och trafikvolym måste kunna erbjuda rena och snygga resenärsutrymmen samt tillgång på fullgoda informations-<br />tjänster. Rent praktiskt borde det gå att ta fram ett koncept med både manuella och digitala informationssystem som med rimliga resurser kan servas. I de mest trafikintensiva perioderna sommar och vinter borde man kunna ha en betjänad informationskiosk med personal på plats vid persontågens ankomst och avgång. <br /><br />Stationskiosken har lagts men det borde ändå finnas tillgång till dagstidningar som antingen skulle kunna köpas på Järnvägshotellet eller från tidningsautomater i väntsalen. Allra bäst vore att färska dagstidningar kunde levereras direkt ombord på samtliga tåg som avgår från Kiruna på tider där detta utgör en relevant service. <br /><br />Mynt- och korttelefon placerad i väntsalen eller intilliggande utrymme borde finnas med i konceptet. Man får inte glömma att det än så länge finns människor som inte använder mobiltelefon. <br /><br /><br /><br />Vi är dessutom kritiska till att biljettautomater är en ren SJ-affär. Eftersom SJ har beslutat att inte placera ut biljettautomater norr om Sundsvall borde det kunna lösas genom ett samarbete mellan SJ och Samtrafiken i Sverige AB, som en del av Resplus-<br />systemet. <br /><br />De kringtjänster som ingår i tågresandet bör följas upp och förbättras i syfte att göra tågresandet ständigt mer attraktivt för alla resenärsgrupper i vårt land. De största och viktigaste stationerna måste uppgraderas till terminaler och resecenter med normstandarder för hur stationsservicen ska anpassas till resenärernas behov på ett fullgott sätt. <br /><br />Möjligen måste kommunerna och regionerna, till exempel genom länstrafikbolagen och och Norrtåg, när de så småningom får ett övergripande ansvar för utvecklingen av tågtrafiken på det norra stamnätet, åta sig ett större ansvar för utvecklingen av stationsservicen på de viktigaste knutpunkts- och centralstationerna på det norra bannätet. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Gunnar A Kajander</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Föreningen <br />Svenska Järnvägsfrämjandet</Presentation>