Med sommar och semester kommer ofta en diskussion om turism. Så även denna sommar. Den 22 juli diskuterade Svenska kommunförbundets ordförande Ilmar Reepalu turism på detta forum.
Han hade tonvikt på shoppingturismen i Haparanda - Torneå regionen.
Han kunde konstatera att inom en och en halv timmes bilresa från Haparanda bor det en halv miljon människor, något som Ingvar Kamprad redan insett.
Turismen i Sverige omsätter 191 miljarder kronor varav ca 130 miljarder kommer från utlandet. Cirka 135000 arbetstillfällen finns inom turismen idag.
Det är mera än hela svenska bilindustrin. Norrbotten har genom Ishotellet och nu IKEA hamnat i norra EU:s intresseområde.
Tomteland i Rovaniemi och Nordkap i Norge finns också i detta område. Snart kommer en hel stad - Kiruna - att flyttas vilket turister med intresse för det ovanliga redan börjat efterfråga upplevelser kring.
Då har jag inte nämnt fjällen, skogarna, vidderna och de vilda djuren. Porten till detta jungfruliga land av äventyr , upplevelser och shopping heter Luleå kommun. Ljust hela nätterna på sommaren, och mörkt hela dan - men ändå inte, på vintern.
Två FN världsarv , Kyrkbyn och gammelstadsviken. För ?inte så länge sedan? låg Luleå under tre kilometer tjock is och reser sig fortfarande.
För att möta landets stenålder måste man åka inte mindre än tolv mil inåt landet till Vuollerim där man bodde vid havsstranden för sex tusen år sedan.
EU:s nordligaste skärgård finns här, en sommarupplevelse och en unik vinterupplevelse i bil eller med snöskoter på isen.
Då Volvo presenterade sin stadsjeep ute i skärgården en vinter skrevs det nästan mera om upplevelsen att köra bil i en skärgård än om volvon.
Snart är Luleå kulturhus klart, ett kultur och konferenscentrum som kan stödja besöksnäringen. Ilmar Reepalu säger många kloka saker i sin artikel.
Han nämner bland annat att i de framgångsrika turistkommunerna är det samarbete mellan många olika aktörer som är nyckeln till framgång , ?Det räcker inte med att ha en turistbyrå för att utveckla turismen?.
Han skriver också , ?För att lyckas krävs det att kommunerna har en vision , ett mål och en plan för att genomförande?.
?En genomarbetat strategi ligger ofta bakom lyckade turistsatsningar?.
Han avslutar sin artikel med ?En av de viktigaste framgångsfaktorerna är utan tvekan samarbetet mellan politik, kommun och näring?. Från Kulturnämnden i Luleå är vi beredda att ställa upp som en del i en sådan strategi. Kulturhuset, Kyrkbyn, Hägnan, Teknikens hus, arrangemang och festivaler samt Luleå Närradioförenings turistradio kan vara en del av en offensiv satsning på en miljardnäring som ger möjligheter förl våra ungdomar att få arbeten på hemorten.
Eva Hedesand Lundqvist
i Kulturnämnden i Luleå