På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Krystade svar om Norrbotniabanan
Övriga2007-04-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Bo Skoogberg, NSD Debatt den 14 april samt till Stefan Tornberg och Olle Öhman , NSD Debatt den 16 april.</I><br /><br /><br /><br />Visst är det bra att Stefan Tornberg och Bo Skoogberg anser att satsningar på stambanan, Haparanda-banan och stickspåret till Aitik som samarbetspartierna socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet beslutade om fortfarande finns kvar i planen. <br /><br />Men vi är inte nöjda med de krystade svar som Stefan Tornberg, c, och Bo Skogberg, m, lämnar oss när det gäller Norrbotniabanan. <br /><br /><br /><br />Utgångspunkt för oss är just det som bägge tar upp nämligen vikten av långsiktiga investeringar för att möta upp de behov som finns i industrin och som samtidigt gynnar Norrbottens människor. <br /><br />En senareläggning eller inget bygge alls, som nu diskuteras, är ett dråpslag mot den tunga industrin längs norrlandskusten vilket i sin tur kan minska intresset för fortsatta satsningar. <br /><br />En sådan utveckling är ett steg bakåt för hela Norrbotten. <br /><br /><br /><br />Vår klara inställning är att nu när svensk ekonomi går på högvarv så finns möjligheten att investera för framtiden i stället för skattesänkningar. För vad är en skattesänkning värd om inte jobbet finns kvar? <br /><br />Vi konstaterar att både Banverket som Vägverket med sina reviderade planer gynnar stora och dyra investeringar i storstadsområdena, vems direktiv är detta? <br /><br />Ge dessa verk nya direktiv där större hänsyn tas till regionalpolitiskt viktiga investeringar. Tyvärr väljer hela regeringen att tiga still kanske därför att man har bejakat moderaternas negativa inställning till Norrbotniabanan. <br /><br /><br /><br />Vad avser Inlandsbanan så har tydligen Bo Skoogberg inte tagit del av den reviderade planen. Det är nämligen så att banverket vill att alla tidigare beslutade investeringar ska skjutas till 2016. <br /><br />Om så blir fallet så riskerar Inlandsbanan stora bortfall av godstransporter på södra omloppet. Ska också sägas att under förra mandatperioden lyckades vi med gemensamma krafter att öka driftbidraget till Inlandsbanan med cirka 40 procent. <br /><br />Så var inte orolig Bo, vi syns på 100-års jubileumet för Inlandsbanan även om regeringen inte lyssnar till oss i inlandet.<br /><br /><br /><br />Till sist tre svar till Olle Öhman som kritiserar oss för att vi inte ger mer pengar till skolan istället för att engagera oss i Norrbotniabanan. <br /><br />För det första så riktade vi oss till länets riksdagsledamöter att göra gemensam sak för Norrbotniabanan. För det andra så har vi redan i nu gällande budget 2007 skjutit till alla extra medel som skolan bad om cirka sex miljoner. <br /><br />Till sist. Bra och långsiktiga investeringar i järnvägar, vägar, flyg och så vidare är en viktig förutsättning för att vi kan erbjuda människor jobb och goda levnadsvillkor här i Norrbotten och Gällivare i stället för att flytta ut. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Stig Eriksson</B> <br /><br /></NamnUPortr><Presentation>vänsterpartiet<br /><br /></Presentation><NamnPortr><B>Berne Sehlberg</B> <br /><br /></NamnPortr><Presentation>socialdemokraterna</Presentation>