Kunden tar alltid sista beslutet

Övriga2007-09-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Lars Pekka, NSD Debatt den 6 september.



Lars, jag har jobbat som annonssäljare på Norrbottens-Kuriren sedan 1978. Utifrån mitt perspektiv har jag alltid haft kunden i centrum och informerat om min och andra tidningars egenskaper i hans affärsområde (räckvidd, upplaga, köpkraft etc ).

Så det du säger att vilken tidning jag kommer att rekommenderat till kunden så är det kunden som alltid tar beslutet utifrån vilken målgrupp och hur många tänkbara kunder han vill nå utifrån sin budget.



Att den abonnemangssäljare som ringt upp dig inte fullföljde sitt säljsamtal får stå för telemarketingföretaget.

Men även här är det du som kund som bestämmer vilken morgontidning du vill ha hem i brevlådan, så om du är osäker så ta båda och bedöm utifrån dina egna krav vad en bra morgontidning ska innehålla och välj den.

Svårare än så är det inte.



Sedan att vi (som blir kvar) blir nyanställda i Norrbottens Media och ska samverka tillsammans med de andra morgontidningarna inom kundtjänst, försäljning, ekonomi känns mycket omtumlande just nu för oss alla och inte minst de som blir utan arbetsplats den 1 oktober.

Där är fokus nu, att inom kort tid "ställa om" och känna för vad vår ägare NT-koncernen (tillsammans med Valrossen och PT) bestämt utifrån sin vision och affärsmål. Att känna att det här är en "bra affär" också för anställda, kunder och läsare.



Så om det är "en tidningsmiss" med Norrbottens Media får väl framtiden visa .





Anders Källman

Annonskonsulent (mediasäljare), Norrbottens-Kuriren