Eftersom alla individer lär sig på olika sätt är det svårt att strömlinjeforma lärandet och använda samma metod för olika elever. Vissa lär sig av att läsa böcker, skriva och memorera. Andra behöver lära sig av att se, att höra, att öva eller att undersöka.
En grupp som hittills varit eftersatt i skolan är de som lär sig saker genom att göra dem i ett realistiskt sammanhang. Utvidgningen av lärandet till denna lärstil är det som lärlingsutbildningen kan erbjuda. I försöket kommer eleven erbjudas att under en tredjedel av sin skoltid i gymnasiet tillbringa tiden på en arbetsplats.
Detta ger den enskilde eleven möjligheter att klara av gymnasieskolan och yrkesprogrammen på gymnasiet en möjlighet att utveckla yrkesutbildningen genom fördjupning av karaktärsämnena.
Kontakten mellan skola och arbetsplatser kommer förhoppningsvis också att medföra att arbetslivet överhuvudtaget blir en alltmera närvarande del av den lärande miljö där alla elever befinner sig.
Man kommer även om man väljer spåret lärlingsutbildning att ha kvar möjligheten att också välja att läsa in behörighet till högskolan.
Det är en stor ära för Luleå gymnasium att vara en av sex försöksskolor i landet. Att man kommit så långt beror på att man under många år från studievägledning och skolledningens sida arbetat med Lärande i Arbetslivet (LIA) och har väl upparbetade kontakter med Luleå näringsliv.
Trots detta hänger mycket på att skolan och näringslivet fortsätter samt utvidgar det goda samarbetet för att detta försök ska kunna ros i hamn.
Vi hoppas nu på en positiv attityd från Luleås arbetsmarknad, detta kan inte genomföras utan att arbetsgivare på samma sätt som vi blir entusiastiska och engagerar sig i att utbilda den arbetskraft som skall föra Norrbotten vidare på den väg som leder oss till positionen som en av de intressantaste och starkaste regionerna i EU.
s-förening