Luleå tekniska universitet "smygavvecklar" fysiken

Det är ett sorgligt faktum att majoriteten av våra studenter enbart lär sig 1600-talsfysik. En minoritet lär sig även 1800-talsfysik, men bara ett litet fåtal lär sig modern fysik, skriver Johan Hansson och Fredrik Sandin.

Övriga2007-05-26 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som fysiker vid Luleå tekniska universitet (LTU) upplever vi en "smygavveckling" av fysikämnet vid LTU. <br /><br />Grundutbildningen i fysik vid LTU har urholkats markant under det senaste decenniet. Det breda spektrum av fysik som tidigare funnits planeras nu koncentreras enbart till det smala området materialfysik, i en förhoppning om att öka chanserna för externa forskningsanslag på kort sikt. <br /><br />Grundvetenskapen fysik lämnas därmed därhän.<br /><br /><br /><br />Vi anser att detta är oförenligt med målsättningen att bli ett framstående tekniskt universitet, eftersom sådana som regel, och av logiska skäl, har en stark och bred bas med naturvetenskaplig verksamhet. <br /><br />Det är också oförenligt med uppdraget att utbilda duktiga ingenjörer och lärare (som <br />i sig bidrar till återväxten av studenter) som är väl rustade för framtiden. <br /><br />Modern teknik kräver goda fysikkunskaper med både tillfredsställande bredd och djup. Framför allt gäller detta framtidens teknik, som dagens studenter ska utveckla då de så småningom blir yrkesverksamma. <br /><br />Att enbart satsa kortsiktigt på vad som för dagen anses vara "nyttig" och "lönsam" fysik underminerar verksamheten på sikt.<br /><br /><br /><br />Att fokusera alltför mycket på de tillämpningar och tekniska lösningar som för tillfället råkar vara de hetaste kan liknas vid att lära sig språk enbart genom att utantill memorera fraser ur turistparlörer. Som om det inte vore nog illa: där dessutom språket man lärt sig kommer att vara utdött inom bara några år.<br /><br />Att i stället satsa på en gedigen grund i fysik kan liknas vid att lära sig naturens egen grammatik, vilket resulterar i att man fritt kan skapa nya kreativa berättelser (tekniska innovationer) som ingen tidigare sett maken till eller ens kunnat förutspå.<br /><br /><br /><br />Som ett kritiskt exempel kan nämnas kvantfysik, 1900-talets stora vetenskapliga revolution, som blir allt viktigare även inom tillämpad ingenjörskonst, men där man ännu inte mer än skrapat på ytan av vad som oundvikligen är på väg. <br /><br />Den teknologiska och ekonomiska utvecklingen kommer under överskådlig framtid att helt drivas av kvantfysikaliska tillämpningar, precis som Newtons fysik (1600-talet) låg bakom den industriella revolutionen och Maxwells ekvationer för elektrodynamiken (1800-talet) ligger bakom "informationsrevolutionen" som vi fortfarande lever mitt uppe i. <br /><br />Det är ett sorgligt faktum att majoriteten av våra studenter enbart lär sig 1600-talsfysik. En minoritet lär sig även 1800-talsfysik, men bara ett litet fåtal lär sig modern fysik.<br /><br /><br /><br />Givetvis kan LTU välja att satsa på materialfysik, men inte på bekostnad av de dussintals andra fysikområden som faktiskt utgör merparten av ämnet, och som många mycket duktiga fysikintresserade studenter också vill förkovra sig i. <br /><br />Fysiken utgör en helt väsentlig grund för avancerad teknikutveckling och/eller forskarstudier. För att uppnå LTU:s mål om "världsklass" inom teknik är det nödvändigt att (åter)upprätta en solid naturvetenskaplig bas och erbjuda studenterna en förstklassig, moderniserad, gedigen utbildning i fysik <br />(tillsammans med andra grundvetenskaper som <br />matematik och kemi). <br /><br />Detta kräver en drastisk ökning av antalet verksamma fysiker vid LTU, eller snarare först en återställning till hur det såg ut för fem, tio år sedan, och sedan en ytterligare förstärkning.<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Johan Hansson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Docent i fysik <br /><br />vid Luleå tekniska universitet<br /><br /></Presentation><NamnPortr><B>Fredrik Sandin</B><br /><br /></NamnPortr><Presentation>Lektor i fysik <br /><br />vid Luleå tekniska universitet</Presentation>