MÄnga fördelar med större regioner

Övriga2007-05-31 00:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
<I>Svar till Kent Ögren, NSD Debatt den 13 april.</I><br /><br /> <br /><br />Debatten om en sĂ„ kallad regionkommun (vilket namn!) i norra Sverige har hittills varit avvaktande frĂ„n flera politiska hĂ„ll, för eller emot Ă€r ju ofta det debatten stannar vid. <br /><br />Egentligen Ă€r vi redan dĂ€r, frĂ€mst inom de statliga verkens arbetsomrĂ„den (exempelvis Banverket, VĂ€gverket, Ams, Riksskatteverket, Posten AB med flera), som redan arbetar i större regioner.<br /><br /> <br /><br />FrĂ„n min tidigare militĂ€ra gĂ€rning i territorialförsvarets tjĂ€nst var detta med nya indelningar inom sĂ„vĂ€l det militĂ€ra som det civila försvaret ett stĂ€ndigt Ă„terkommande diskussionsĂ€mne. CivilbefĂ€lhavaren i Norra civilomrĂ„det (omfattande BD-, AC-, Z- och Y-lĂ€n), med befogenheter<br />i krig, var bland annat en uppskattad samordnare av bland annat sjukvĂ„rden i ett tĂ€nkbart krigs- och beredskapstillstĂ„nd. <br /><br />FredssamhĂ€llet kom dock ikapp oss varvid lĂ€n, landsting och kommuner blev de naturliga ledningsinstanserna<br />i sĂ€vĂ€l fred som krig. Problemet kvarstod att omrĂ„dena var för smĂ„ för reell ledning av olika samhĂ€llsfunktioner i kris och beredskap och dĂ€rmed Ă€ven i förberedelser för dessa. Nog om kriser.<br /><br /> <br /><br />Ansvarskommittens ide om större regionala omrĂ„den har dock mĂ„nga fördelar för framtiden. SjukvĂ„rden utgör det mer pĂ„tagliga behovet av god samordning med Universitetssjukhuset i UmeĂ„ som huvudort. <br /><br />DĂ€remot skickas exempelvis remisser över landstingsgrĂ€ns i dagens system med B-post och ej elektroniskt. Sjukresor redovisas landstingsvis med mera. <br /><br />Sökande av olika bidrag frĂ„n olika europafonder förefaller dock vara en relativt stark paradgren i sĂ„vĂ€l kommuner som landsting i norra Sverige. DĂ€r har en mer livskraftig regionledning en viktig roll frĂ€mst att stödja kommunerna.<br /><br /> <br /><br />NĂ€r det gĂ€ller en demokratisk identitet förefaller varken lĂ€n eller landsting utgöra nĂ„got pĂ„tagligt intresse för medborgarna. Det kommunala sjĂ€lvstyret har dock alltjĂ€mt en mer resultatinriktad pĂ„verkan. <br /><br />Arbetet med att eventuellt slĂ„ ihop kommuner av kostnads- och effektivitetsskĂ€l har troligen Ă€ven förstĂ„else.<br /><br />Alla förĂ€ndringar mĂ„ste dock ske med en politisk vilja frĂ„n de förtroendevalda Ă€ven om det bestĂ„ende mĂ„ vara en alltför tryggt politisk plattform.<br /><br /> <br /><br />En större region (JĂ€mtland, VĂ€sternorrland, VĂ€sterbotten, Norrbotten) för vĂ„rd, hĂ€lsa, nĂ€ringsliv, kultur, trafik och miljö med ett nytt regionresidens, Örnsköldsvik har nĂ€mnts, för att befria sig frĂ„n gamla bindningar kan vara en bra förĂ€ndring. För förĂ€ndringens skull. <br /><br />Brist pĂ„ administrativa jobb i tidigare lĂ€ns- och landstingsorganisationer Ă€r överkomliga gentemot alla kommunala prövningar (bland annat arbetskraftsbrist). <br /><br />FrĂ„gan Ă€r vilka de egentliga ledningsbehoven i den nya regionstrukturen bestĂ„r av. Är det landshövdingen eller regionkommunalrĂ„det (hur översĂ€tts detta?) som ska företrĂ€da regionen i olika utvecklingsfrĂ„gor eller internationellt?<br /><br /> <br /><br />Internationellt har vĂ„ra "guvernörer" (landshövdingar) lĂ„g status, dĂ„ de Ă€r utnĂ€mnda tjĂ€nstemĂ€n och ej valda, samtidigt som regionkommunalrĂ„den har kvar sin landstingsprĂ€gel utan internationella förpliktelser. <br /><br />Ett annat omrĂ„de med för smĂ„ ledningsomrĂ„den Ă€r polisen som borde var en myndighet i likhet med Försvars-makten. <br /><br />Även lĂ€nspolismĂ€staren har egentligen bara personalbrister att omfördela. <br /><br />Securitas kan leda sin akutverksamhet frĂ„n Sundsvall för hela Norrland. DĂ„ borde en regionpolishövding för Norrland klara liknande uppgifter frĂ„n Örnsköldsvik. <br /><br /><br /><br />Dessutom kunde fördelningen av personal till olika stationeringar i norra Sverige fĂ„ ett bĂ€ttre upptagningsomrĂ„de. Om detta synes svĂ„röverstigligt kunde övervĂ€gas ett polisomrĂ„de för Lappland (inklusive norra JĂ€mtland) och ett för "kusten", eftersom arbetsuppgifterna torde krĂ€va olika arbetssĂ€tt.<br /><br />Bildandet av regioner torde frĂ€mst handla om effektivitet och kostnader i likhet med de statliga verkens organisationsutveckling. Det demokratiska inflytandet torde frĂ€mst finnas frĂ„n vĂ„ra kommuner. Landstingens folkliga inflytande Ă€r det Ă€ndĂ„ ingen som hittat storheten i.<br /><br /> <br /><br /><NamnUPortr><B>Bo Skoogberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>GĂ€llivare</Presentation>
LĂ€s mer om