Midsommarnattsdröm om ett starkt Norrland

Övriga2007-06-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det började med insikten. Vi drömde om ett Norrland, som förstått att den framtida tillväxten avgörs av om vi framgångsrikt kan konkurrera med andra regioner om arbetskraft och kapital.

Ett Norrland, där kampen inte står mellan Umeå och Sundsvall eller mellan Skellefteå och Luleå. Utan om ett Norrland som framgångsrikt tävlar med Bayern, Bangalore, Boston och Beijing.

Det fortsatte med perspektivet.



Vi drömde om ett Norrland som i termer av utveckling och framtid verkligen uppfyllde alla kriterier. Vi kan bli fler, i termer av att jordens befolkning växer. Vi har naturtillgångar, i meningen att det är bra förutsättningar för en välfärdstat.

Och vi kan bygga ett samhälle i ekologisk balans, med förutsättningen att vi bara har ett jordklot.



Sen kom självförtroendet. Tänk att få se allt och oss alla som en resurs. Tänk att riktigt kunna mäta sig med andra regioner.

Och tänk att få representera hela Norrland i Sverige och Europa. Vilka möjligheter!



Så mitt i drömmen växte den fram. Iden om ett Norrland där vi alla har en plats och där dynamiken mellan de olika delarna blir själva drivkraften.

I tanken att låta alla bli vinnare skapades den nya kartbilden och fördelningen blev så här:

Östersund: länsstyrelse, länsrätt, hälso- och sjukvårdskansli, patientnämnd.

Sveg: landsbygdsutvecklingskansli.

Sundsvall: regionutvecklingsnämnd, regionarbetsnämnd, patientnämnd.

Härnösand: länsrätt, lantmäterimyndigheten, hälso- och sjukvårdskansli.

Sollefteå: skogsstyrelsen.

Kramfors: kommunförbundet.

Örnsköldsvik: Norrlandsregionen, regionfullmäktige, regionstyrelse.

Vilhelmina: skatteverket, revision.

Umeå: regionpolismästare, länsrätt, miljönämnd, hälso- och sjukvårdskansli, patientnämnd.

Lycksele: regiontrafiken, Norrlandstrafiken.

Skellefteå: försäkringskassan.

Piteå: kulturnämnden.

Boden: gymnasienämnd.

Luleå: hälso- och sjukvårdskansli, patientnämnd, länsrätt, handikappförvaltning, hjälpmedelsförvaltning.

Haparanda: turistutvecklingsnämnd.

Kiruna: kronofogdemyndigheten.



Det viktiga blev inte "vem som fick vad". Det väsentliga var att låta de lokala förutsättningarna bilda underlag för lokaliseringar där många blir vinnare.

Till sist hände något som ingen tidigare upplevt. Vi fick resurser att fördela som ingen hade varit i närheten av tidigare.

Helt plötsligt blev till exempel Norrbotniabanan allas angelägenhet, E 4:s flaskhalsar blev snabbt åtgärdade och det skapades förutsättningar för kultursatsningar som ingen tidigare klarat ensam. Helt enkelt därför att det var viktigt för hela regionen.

Europaforum och Norrtåg har fått sina efterföljare och med hjälp av tekniken visar det att avstånden inte blir så stora i verkligheten.

För sjukvården blev föränd-ringen själva förutsättningen för att behålla och utveckla den nära vården. Regionsjukhuset i Umeå är den naturliga noden för vård och specialistkompetens i världsklass.

På kommun- och landskapsnivå finns länsdelssjukhus och närvård för den nödvändiga grundtryggheten. Naturligtvis finns det i regionen ett antal lokala hälso och sjukvårdsnämnder.



Allt stort börjar med en dröm! Drömmar och visioner är nödvändiga inslag i politik och näringsliv. Vi vill lyfta perspektiven för en enad norrlandsregion i en ny och globaliserad värld.

"Enade vi stå, söndrade vi falla!" passar väl in i den framtidsbild som just nu skapas kring framtidens Sverige.



Det är sju sorters blommor som skapar drömmar på midsommarnatten. Vi använde Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Lappland och Norrbotten!





Kent Ögren

Jokkmokk, s

Ewa-May Karlsson

Vindeln, c

Karl Gustav Abramsson

Vilhelmina, s

Britt-Marie Lövgren

Umeå, fp

Olle Edblom

Umeå, c

Elvy Söderström

Örnsköldsvik, s

Dan Olsson,

Örnsköldsvik, c

Benny Eriksson

Timrå, s

Göran Sydhage

Örnsköldsvik, kd

Erika Josbrandt

Luleå, kd