Miljön tål inte fler tunga vägtransporter

Övriga2006-11-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Klimatproblemet och miljön är i fokus. Naturkatastroferna finns i nyhetsmedierna i stort sett dagligen. Även vi i Sverige har fått och kommer att få vår beskärda del av dessa katastrofer. Utan de rätta besluten förbättras inte miljön.<br /><br />Trafiken och fabrikernas utsläpp står för de största miljöfarliga utsläppen. Fabrikerna som köper utsläppsrätter gör nu stora satsningar på miljöreningen.<br /><br />När det gäller trafiken ökar utsläppen. Gods- och persontransporterna ökar på vägarna, flyget ger mångfallt större utsläpp i förhållande till järnvägstransporterna, men det sker ingen ökning av järnvägstransporterna.<br /><br />Starka marknadskrafter inom flyg-, bil- och redarindustrin agerar för att inte tappa sina marknadsandelar, politiska beslut som innebär fler transporter på järnväg motarbetas. <br /><br />"Lobbyn "skriver färdiga motioner till riksdagen. Borgerliga ledamöter driver på och när de nu är i majoritet kommer fler förslag från billobbyn givetvis att anammas.<br /><br />Under den senaste mandatperioden fick socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet mycket stryk, spott och spe för att de drev på för en förbättrad miljö. Allt från tsunamin till oljehandlarnas höjning av fatpriserna var regerigens fel.<br /><br />Mera konkurrens var led-ordet under 1990-talets trafikpolitiska beslut. Med avreglering, privatisering och konkurrens skulle järnvägstrafiken öka, var det storstilade löftet i miljödebatten. SJ avmonopoliserades och nu ser vi resultatet. Det blev ingen ökning av gods- och persontransporterna på järnväg, tvärtom. <br /><br />Högre, tyngre och längre fordon kör på våra vägar. Den tunga trafiken står för flertalet av olyckorna, flygtransporterna med de mest miljöfarliga utsläppen fortsätter att öka. <br /><br />Kampen för en bättre miljö nu och då är en kamp mot starka ekonomiska krafter.<br /><br /><br /><br />Det vi varnade för från fackligt håll, att det blir mera gods på vägarna med en avreglerad järnvägsmarknad, infriades tyvärr med råge. Den privata marknaden är intresserad av lönsamma transporter. Gods till mindre och medelstora kunder på mindre orter göre sig icke besvär, de transporterna får "statliga" Green Cargo ta hand om.<br /><br />Nu varslar den borgerliga alliansen om en utförsäljning av i stort sett alla statliga bolag. Green Cargo lär knappast få något fribrev. Förra gången Green Cargo var på gång att utförsäljas var det till tyska Railon. Vem som nu kommer att stå som köpare är fortfarande en hemlighet. Ett är säkert: någon förbättring av trafikmiljön med ökade järnvägstransporter är inte den borgerliga alliansen intresserad av.<br /><br /><br /><br />Green Cargo ska nu åter anpassas för en utförsäljning. Ett program finns, personal ska bort, stationer och taxepunkter ska stängas. <br /><br />Kontentan blir mer gods på väg och mindre på järnväg medan miljön fortsätter att förgiftas med de farliga utsläppen .<br /><br /> <br /><br /><NamnUPortr><B>Torbjörn Lidberg</B> <br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Seko Green Cargo Norrbotten</Presentation>