På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Ministrarna glömmer att nämna att utvecklingen i Norrbotten är skör
Övriga2006-06-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Mona Sahlin och Thomas Östros, NSD Debatt den 13 juni. </I><br /><br />När Mona Sahlin och Thomas Östros går till attack mot moderaterna är det fascinerande hur mycket de utelämnar i sin artikel. <br /><br />De skriver att tillväxten är hög och framtidstron stor. Visst har vi stora investeringar att vänta och många företag kan få en positiv utveckling. Det är positivt, men när de försöker ta äran för basindustrins nuvarande framgångar är det lika sant som att hävda att det är regeringen som vinner matcherna åt fotbollslandslaget. <br /><br /><br /><br />Vad ministrarna ?glömmer? att nämna är att utvecklingen <br />i Norrbotten är skör. En förändrad prisbild, ny pålagor <br />eller svårigheter att kunna anställa kan snabbt förändra bilden. <br /><br />Jag blir förvånad när de i sin artikel skriver att investeringarna i infrastrukturen är en annan viktig drivkraft för Norrbottens utveckling. Låt mig då få upplysa er om resultatet av er politik: <br /><br />När det gäller bärighetsåtgärder har vår vägverksregion ett behov på 12,3 miljarder kronor under perioden 2004-2015. Tilldelningen är 4,3 miljarder kronor, det motsvarar 35 procent av behovet. <br /><br />För beläggning av grusvägar där behovet är en miljard är tilldelningen noll! Till återuppbyggnad av vägar på grund av eftersatt underhåll har vi fått 50 miljarder kronor, det täcker tre procent av behovet! <br /><br />Vid anpassning av vägar för tyngre fordon, har vi fått 200 miljoner kronor, det motsvarar sju procent. För full bärighet året runt på viktiga näringslivsvägar har vi fått 57 procent av det vi skulle behöva, det är ingen tillväxtpolitik. <br /><br /><br /><br />Dålig vägstandard och bristande vägunderhåll är resultatet av den politik som ni driver med hjälp av miljöpartiet. Vi behöver tjälsäkra vägar och godtagbara nivåer på våra hårt trafikerade vägsträckor.<br /><br />Bränsleskatterna och bristen på vägunderhåll och utveckling av infrastrukturen är bara några exempel på hur lite Mona Sahlin och Thomas Östros prioriterar vårt län. <br /><br />Som ledamot av moderaternas trafikkommitté är jag stolt över att ha kunnat påverka så att moderaterna i sitt budgetalternativ kan satsa sju miljarder mer än regeringen på infrastrukturen, jag är också stolt över att vi kan finansiera sänkningar av bensin - och dieselskatterna, även om jag ännu inte är nöjd över nivån. <br /><br /><br /><br />Socialdemokraterna har haft makten i Sverige under 65 av de senaste 74 åren. Det är socialdemokraterna som har skapat de skatter och de regler som i dag gör att företagen inte kan anställa. <br /><br />Trots att det går bra för basindustrin kommer inte jobben. Trots att det går bra för delar av industrin så står 1,5 miljoner människor utanför. <br /><br /><br /><br />