På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Moderaterna säger ja till Norrbotniabanan
Övriga2006-09-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vårt parti, moderaterna, har, liksom övriga partier i alliansen, sagt att vi vill att projekteringen av Norrbotniabanan ska fortsätta, men att vi i dag inte kan säga om, eller när, banan kan eller ska byggas. <br /><br />Vi har framhållit att projektet inte är konkret finansierat och att behovet av upprustning av vägnätet också måste beaktas. <br /><br />Det är ett klokt resonemang. <br /><br />Men samtidigt är det enligt vår bestämda uppfattning så att vi politiker måste våga berätta om våra egna visioner om det framtida samhället. Visioner är aldrig finansierade. Men de kan finansieras och förverkligas - om bara viljan finns hos oss politiker.<br /><br /><br /><br />Låt oss därför försöka vara så tydliga vi kan: vi båda säger ett klart ja till Norrbotniabanan. Vi kommer därför i vårt politiska arbete att verka för att Norrbotniabanan byggs. Olle Lindström sitter redan i Norrbotniabanans styrgrupp. <br /><br />Vårt beslut att säga ja vilar på två stabila grunder. Den ena grunden har att göra med det faktum att de olika regionerna i vårt land ständigt konkurrerar om statens resurser och investeringar. <br /><br /><br /><br />Nu har en majoritet i riksdagen sagt ja till Norrbotniabanan. I konkurrens med alla krav från andra regioner runt om <br />i vårt land är alltså staten beredd att satsa 16-19 miljarder på Norrbotten och Västerbotten. <br /><br />Att i det läget säga nej tack, säga att vi nöjer oss med att rusta upp stambanan, ställa behovet av vägupprustningar mot Norrbotnia-investeringen eller svara att vi återkommer i frågan eftersom projektet inte är finansierat - då riskerar man att de 16 - 19 miljarderna går till någon annan region. <br /><br />Vi politiker i Norrbotten måste stå upp för norrbottningarna i konkurrensen om resurserna . Det gör vi genom att säga ja till Norrbotniabanan. <br /><br /><br /><br />Att ställa Norrbotniabanan mot behovet av vägtrafikinvesteringar är att huka sig för Stockholm och övriga Sverige. För då godtar man den vanliga tankegången i övriga Sverige, att Norrland får nöja sig med att antingen ha bra järnvägar och dåliga landsvägar, eller tvärt om. <br /><br />Den andra grunden för vårt ja är att vi menar att Banverkets utredningar visar att Norrbotniabanan är fullt berättigad ur samhällsynpunkt och företagsekonomisk synpunkt. <br /><br />Banverket har beräknat att Norrbotniabanan kommer att kosta totalt 16 - 19 miljarder kronor beroende bland annat på den slutliga bansträckningen. <br /><br /><br /><br />Det är mycket pengar, men trots allt inte mer än värdet på de produkter som näringslivet längs den tilltänkta banan producerar på bara 16 veckor, samtidigt som banan ska verka i minst 60 år. Vi ser gärna att näringslivet är med och finansierar Norrbotniaprojektet.<br /><br />Vi Norrbottens-politiker måste stå upp för vårt län! Vi båda anser oss företräda Norrbotten och de människor som bor just här före allt annat. <br /><br /><br /><br />Norrbotniabanan ska ses som en - extraordinär - framtidsinvestering som varken får eller ska påverka möjligheterna till förbättringarna av landsvägarna i Norrbotten. <br /><br />Vi menar att Norrland och Norrbotten ska både ha bra järnvägar <b>och</b> bra landsvägar. Som man har det i övriga Sverige. Det är verkligen inget orimligt krav. <br /><br /><B>Maria Salmgren</B><br>Luleå, vice ordförande för moderaterna i Norrbotten och andranamn på riksdagslistan<br><B>Olle Lindström</B><br>Kommunalråd i Boden och fd riksdagsledamot under tolv år</br>