Norrbottens medier slaktas
Fotograf: Bengt-Åke Persson
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När socialdemokraterna
i Norrbotten "räddade" NSD ur A-pressens konkurs i början av 1990-talet tog man stora risker. Partiet lånade över 30 miljoner kronor för att klara den affären.
Det säger en del om hur angelägna vi var att rädda NSD. Genom att senare sälja 49 procent av NSD till norska börsbolaget Orkla och sedan 20 procent till Piteå-Tidningen kunde socialdemokraterna klara denna ekonomiska risktagning.
Tack vare en välskött tidning och ett välskött tryckeri har NSD kunnat ge sina ägare en hygglig avkastning på gjorda investeringar.
I samband med Orklas avveckling av sina tidningsintressen har vi nu tagit ytterligare ett steg för att säkra NSD:s utgivning på längre sikt. Även detta steg har krävt betydande investeringar av såväl socialdemokraterna
i Norrbotten som Piteå-Tidningen.
Vi har således inte "sålt" någonting utan snarare köpt något.
Det sker en dramatisk utveckling inom mediebranschen. Under lång tid har morgontidningarnas upplaga minskat samtidigt som de inte lyckas hävda sin position på annonsmarknaden.
Läsvanor förändras och internet sveper fram som en stormvind. Andra medier expanderar på morgontidningarnas bekostnad. Denna utveckling har snabbt ritat om tidningskartan i Sverige.
Vi har valt en allians som ger oss ekonomi och kompetens för att utveckla NSD och samtidigt etablera fler kanaler och ökad räckvidden för att öka vår konkurrenskraft på annonsmarknaden. Det kommer att stärka utgivningen av NSD och NK liksom PT som blir en nära samarbetspartner.
Vårt motiv för att investera ytterligare pengar är att vi vill slå vakt om bra och långsiktiga tidningar i Norrbotten. Tidningarna gör livet och politiken rikare.
Vi väljer också att göra denna affär när NSD är starkt i stället för att vänta till utvecklingen försvagat oss och minskat våra möjligheter att välja partner och erhålla ett starkt inflytande i det nya.
I dag har vi en stark ställning som ägare i det nya tidningsföretaget.
NSD och NK kommer att fortsätta att konkurrera om läsarnas uppskattning precis som hittills. Naturligtvis kommer tidningarnas ledarsidor att behålla sin politiska inriktning. Vinnare blir tidningsläsarna i Norrbotten och annonsörerna.
God morgon, Lars Lindberg.