Nu väntar vi på begravningen

Fotograf: Maria Åsén

Fotograf: Maria Åsén

Foto: Fotograf saknas!

Övriga2006-10-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Är Rikstrafikens utredning om nattågstrafiken ett beställningsverk för en nedläggning av tågtrafiken till Norrbotten och ett sätt att slippa bygga Norrbottniabanan?<br /><br />Rent konspiratoriskt kan man tycka det, historiskt har sådana här utredningar och utspel kommit regelbundet angående tågtrafiken.<br /><br />Samma "medicin" har kom-mit tidigare med indragningar. Exempelvis nattåget mellan kusten och Malmfälten med fjällanläggningarna, dagtågen till Stockholm, trafiken på Inlandsbanan, anslutningstrafiken Boden-Haparanda-Torneå och senast natttågen till Göteborg. <br /><br /> <br /><br />Vi har precis haft en valrörelse där norrbottningarna med överväldigande majoritet sagt ja till byggandet av Norrbottniabanan, ja till en förbättrad snabbtågstrafik på övre Norrland och ja till en fortsättning på den påbörjade miljöpolitiken. <br /><br />Då sitter det givetvis "som hand i handsken" för alla belackare med en utredning som säger att "underlaget för tågresandet är så ringa att det inte är ekonomiskt försvarbart att bedriva persontrafik <br />i Norrland". <br /><br />Om detta går igenom faller givetvis alla tunga argument för en utveckling av trafiken och byggandet av Norrbottniabanan.<br /><br /><br /><br />Intressant att se vad våra riksdagsmän från Norrbotten kan göra av den "surdegen". Opinionen är med, nu gäller det att gå från ord till handling. <br /><br />Tågtrafiken och övriga trafikslag är i allra högsta grad beroende av politiska beslut. En rättvisande utredning måste givetvis se på helheten hur är utbudet, vagnstandarden, komfort, tidtabeller och biljettpriser. <br /><br />Dessa para-metrar ligger inte i Rikstrafikens beställning till denna utredning, här handlar det i första hand att få bort ett trafikslag för att komma inom ramen för övrig trafik. Gotlandsfärjorna och flygtrafikens intresseorganisationer pockar på.<br /><br /> <br /><br />Med snabbtågstrafik, tre timmar mellan kusten och Malmfälten, skulle resandet öka. Pendeltågstrafik Boden-Luleå, en resa på cirka 20 minuter, skulle också öka tågresandet mångdubbelt. <br /><br />Förbättrad vagnpark, ett återupptagande av resandet via Arlanda, rimliga biljettpriser, dubblering av tågtrafiken under helger och turistsäsong skulle med säkerhet öka resandet i övre Norrland mångfalt.<br /><br />Tågtrafiken deltar i ett spel om regioner och trafikalter-nativ - exempelvis kostar Gotlandsfärjorna över 200 miljoner kronor mer än nattågen. Priset på flygstolarna är mångdubbelt högre än de på tågen. <br /><br />Rikstrafikens utredning bygger inte heller på miljömål eller samhällsekonomiska beräkningar.<br /><br />Grundtipset är att projektet Norrbottniabanan kommer att begravas efter den så kallade projekteringen, samt att natttågstrafiken med ytterligare begränsningar och nuvarande standard får fortsätta för att blidka opinionen. <br /><br />Mycket av utvecklingen i Norrbotten står och faller med den förda trafikpolitiken.<br /><br /><B>Torbjörn Lidberg</B>, <br /><br /><Presentation>socialdemokrat, Boden</Presentation>