På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Nya regeringen angriper alla med bil, mc och skoter
Övriga2006-10-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Kenneth Winsborg, NSD Debatt den 9 oktober.</I><br /><br /><br /><br />Att förakt för väljarna ska straffa sig, är en uppfattning jag delar med Kenneth Winsborg. Men att i ett helt debattinlägg bara ondgöra sig över den förra socialdemokratiska regeringen känns tveksamt. <br /><br />Tveksamt blir det när Kenneth Winsborg utger sig för att vara talesperson för bensinskatteupproret och inte ens orkar med att analysera valets alla partier och vad de stod för under den gångna valrörelsen. <br /><br /><br /><br />I valdebatten fanns det två borgerliga partier, av fyra, som med helt olika lösningar om på vilket sätt - och med hur mycket - skatten skulle sänkas försökte blidka Kenneth Winsborgs upprop. <br /><br />Om vi tar moderaternas förslag som ett exempel och tittar på något som, mycket osäkert, kan komma att bli högeralliansens nya bensinskatteförslag så skulle resultatet inte bli allt för uppseendeväckande. <br /><br />Kenneth Winsborg skulle då få glädja sig åt att skatten kommer att sänkas med 15 öre per liter. I reda tal skulle det innebära att om man har en bil som drar 0,8 liter per mil och om man kör den i 1 500 mil på ett år så tjänar man 240 kr på denna skattesänkning. <br /><br /><br /><br />Tveksamheten uppstår ju inte i det moderata förslaget, utan i stället i det faktum att man inte vet om den borgerliga sidan kommer att lägga några förslag om sänkt bensinskatt. <br /><br />Nu till det som ter sig fel med analys, eller snarare brist på analys. <br /><br />Kostnaden för att köra ett fordon utgörs inte enbart av pris och skatter på drivmedel. Andra kostnader kan också få till följd att folk inte har råd att köra sitt fordon. Det känns därför fel att glömma den nya regeringens löfte till väljarna, att kraftigt höja premierna i trafikförsäkringen för exempelvis bilar och motorcyklar. <br /><br /><br /><br />Ett exempel: en 19-årig man som bor i en mindre stad och kör 3 000 mil per år får en ökad trafikförsäkringspremie på cirka 5 500 kronor per år. Slutnotan blir cirka 11 000 kronor för en trafikförsäkring för den personen. <br /><br />Det blir fel att nöja sig med en mycket eventuell skattesänkning på några hundralappar per år och inte ens orka med att reflektera över en höjning av trafikförsäkringen med 5 000 kronor. <br /><br /><br /><br />Ser inte Kennet Winsborg och de andra i uppropet likheten mellan det förakt mot väljarna som insändaren beskrev och den politik som den nya regeringen nu kommer att verkställa? <br /><br />Det känns nästan som om Kennet Winsborg inte vill se den nya regeringens angrepp på alla som har bil, motorcykel eller skoter. <br /><br />Tanken bara svindlade förbi: det kan väl inte vara så att Kenneth Winsborgs inlägg var formulerat inom ett partipolitiskt kopplat nätverk? <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Lars U Granberg</B> <br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagsledamot, s</Presentation>