Pengar i turisternas plånböcker

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto: Fotograf saknas!

Övriga2006-10-12 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svensk ekonomi befinner sig i en kraftig omvandling. Tillverkningsindustrin krymper och kan inte längre tillgodose behovet av fler arbetstillfällen. Nya framtidsbranscher formas, som till exempel turismnäringen, där tillväxt och fler jobb kan skapas. Men trots att turismen genererar intäkter och arbetstillfällen saknar hälften av Sveriges kommuner en strategi för turismen. Vi vill därför ge de nyvalda ledamöterna i kommunfullmäktige i länets alla kommuner fyra konkreta tips på hur de kan slå ett slag för ökad turism, tillväxt och sysselsättning.<br /><br /><br /><br />Inom den svenska ekonomin är turismnäringen den bransch som växer starkast. Turismnäringens omsättning var 191 miljarder kronor under 2005 och den genererade 62,2 miljarder kronor i exportintäkter till svensk ekonomi. På varje hundralapp en utländsk resenär spenderar i Sverige går 45 kronor tillbaka till staten. Även kommuner tjänar på turismnäringen eftersom den skapar jobb.<br /><br />Turismbranschen i Sverige skapade förra året 138 000 årsverken, men eftersom många av turismnäringens arbetstillfällen är säsongsanställningar är antalet personer som arbetar i branschen många fler. <br /><br /><br /><br />Trots denna tillväxt och flöde av skattepengar, saknas tillräckliga initiativ för att turismnäringens potential ska kunna nyttjas fullt ut. Den verkligt stora utmaningen finns lokalt på kommunnivå, där det ofta saknas ett helhetsgrepp om turismen. Fler delar än själva turistattraktionen måste fungera för att turisterna ska strömma till. Det måste finnas kringservice som exempelvis boende, restauranger, shopping och bra kommunikationer. Dessutom behövs en attraktiv bebyggelse samt trygga, rena, upplysta promenadstråk och plogade gångbanor. Kommunen måste med andra ord vara aktiv i arbetet med att locka fler turister.<br /><br /><br /><br />Genom att studera de kommuner som faktiskt lyckats att utveckla turismnäringen vet vi att framgångskonceptet är samarbete mellan kommunens tjänstemän, politiker och näringsliv. Turismnäringen har goda framtidsmöjligheter, men framgångarna föds inte av sig själva, det behövs systematiska och långsiktiga satsningar hand i hand med näringslivet. <br /><br /><br /><br />När det nytillträdda kommunfullmäktige nu arbetar fram nya planer för mandatperiodens kommande arbete vill vi i turismnäringen skicka med några handfasta råd:<br /><br /><br /><br />4 Måla upp en vision om vad ni vill och tror att kommunen eller regionen har sin framtid om tio år. Sätt upp mål för hur mycket turismen ska öka och ta fram konkreta handlingsplaner och strategier för att nå målet.<br /><br />4 Integrera turismaspekterna i fler kommunala verksamheter. Turismen är lika mycket en angelägenhet för kommunens tekniska nämnd som för turistbyrån.<br /><br />4 Samarbeta och skapa förutsättningar så att det lokala näringslivet hela året runt ska göra affärer och växa. Utgå från de lokala företagarnas ideer, kunskap och ambitioner.<br /><br />4 Utveckla infrastruktur också med tanke på turismen.<br /><br /><br /><br />Genom ett strukturerat och handfast arbete är det möjligt att ta tillvara på den enorma potential som finns i turismnäringen. <br /><br />Lycka till, det går om ni vill!<br /><br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Eva Hedenström</B>, <br /><br /></NamnUPortr><Presentation>vd, Föreningen Turism <br /><br />i Sverige, FörTur</Presentation>