»Då känns det naturligtvis bekvämt att skylla på regeringen Reinfeldt...«

Övriga2007-12-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
µSvar till Leif Pettersson, NSD ledarsidan den 4 december.



I brist på samlade egna ideer försöker riksdagsmannen Leif Pettersson göra motioner av de luftslott som den tidigare socialdemokratiska regeringen med stöd av vänsterpartiet och miljöpartiet lämnade efter sig.

Att hans partibröder i södra Sverige inte heller då var beredda att gå med på alla de så kallade vallöften som spreds runt om i Norrbotten om infrastruktursatsningar, bekymrar föga. Varken Per Nuder eller Mona Sahlin ville kännas vid hur detta skulle finansieras.

Då känns det naturligtvis bekvämt att skylla på regeringen Reinfeldt, som naturligvis behöver rensa ut i dessa träsk och klargöra vad som är rimligt att satsa på.



När det gäller järnvägssatsningar kostar enbart Aitik-spåret 150 miljoner och då finns inte ens bostäder till byggnadsarbetarna utan baracker möter dessa rallare precis som när inlandsbanan byggdes. Hur stolta är kommunpolitiker över detta?

Haparandabanan får nog sina pengar så småningom. Ådalsbanan (Sundsvall-Kramfors), som är en förutsättning för Botniabanan till Umeå verkar inte Leif Pettersson slåss för särskilt mycket. Redan på 1970-talet åkte värnpliktiga från Sollefteå hellre buss söderut för tågbyte i Sundsvall, så att de kom hem någon gång. SJ AB tvekar till och med att fullfölja satsningen på Norrlandstrafiken om inte detta kommer igång.

Att i det läget slå sig för bröstet som tillskyndare av 22-miljardersprojektet Norrbotniabanan, ger inget ansvarsfyllt intryck.



Uppmärkning av skoterleder i Norrbotten lades ut på lönebidragsanställda vid jordbruksverket. AMS betalade. Samtidigt har skoterföreningarna fortsatta rekryteringsproblem och kämpar mot skadegörelse på många leder.

Trots lokala trafikplaner över skoterleder har den av socialisterna ständigt nedmonterade polismakten inga resurser att ägna sig åt detta. Buskörningen ökar och det är inte ungdomar som toppar statistiken.

Det går inte att pumpa in underhållspengar om inte engagemanget finns. När genomfördes en större skotertävling sist i Norra Lappland?



Det finns alltjämt goda samverkansmöjligheter mellan våra kommuner när det gäller skotertrafiken om man verkligen vill.

Det ändrar inga riksdagsmotioner på.

Bo Skoogberg, m