»Leif Petterssons innehållslösa visioner är inget annat än tillfälligt valfläsk i Norrbotten och bör behandlas därefter«
µSvar till Leif Pettersson, NSD Debatt den 12 december.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det låter ju bra med besök i Kalix om Haparandabanans betydelse. Vad Leif Pettersson gör med denna information i riksdagen är mer än okänt och ger lika litet avtryck som hans suppleantarbete i socialutskottet och kulturutskottet. Järnvägen är kanske roligare att prata om och till intet förpliktigande mot väljarna i norr.
Banverket region norr har att genomföra dessa järnvägsprojekt (Kiruna, Aitik, Haparandabanan) i realtid trots mer än 17 procent ökade byggkostnader i norra Sverige.
När det gäller banhållningsplanen 2010 - 2019, vilket är något annat, avdelades 3 miljarder för Norrbotniabanan såväl av både den förra som den nuvarande regeringen. Däremot har Banverket i uppdrag att se över kvaliteten i banhållningsplanen och föreslå revideringar.
Britta Rådström, s, från Skellefteå har redan våren 2007 erhållit detta svar. Trafikutskottets norrländska s-ledamöter (Baylan, Lilja, Köhler med flera) är om möjligt lika tystlåtna i riksdagen som Leif Pettersson i denna fråga. Det är därför politiskt ohederligt att påstå något annat för sina väljare i norr.
Leif Petterssons innehållslösa visioner är inget annat än tillfälligt valfläsk i Norrbotten och bör behandlas därefter.
Ett annat nytt inslag för riksdagsmän att syssla med annat än eget utskottsarbete, är att bilda riksdagsklubbar (exempelvis riksdagens jakt och fiskeklubb, idrottsklubb, skoterklubb med mera).
Denna "herrarnas fria åkning" gör att man i riksdagens namn kan låta bjuda in sig i vilka nätverk som helst. Leif Pettersson är inget undantag utan när Vägverket nu startat upp Nationella Snöskoterrådet tillsammans med polisen, Naturvårdsverket, SSR med flera dyker även hans representation i denna skoterklubb upp som någon slags myndighetsutövning. Ändamålet helgar medlen.
Inbjudan till snöskoterforum till Vilhelmina 3 - 4 april 2008 med två snöskotrar på ett skidspår avbildade är kanske frukt av den nonchalans som förekommer i snöskotervärlden. Att polisens resurser är otillräckliga nonchaleras på samma sätt av Leif Pettersson.
Skoterledvärdar nämns som någon lösning dock utan egentliga befogenheter eller finansiering. Det man kan behöva göra lokalt är att underlätta polisens kontroller exempelvis vid utfarter till skoterleder. Vid tävlingar bör lämplig trafikpropaganda finnas för alla snöskoterägare.
Andelen trafikdomar avseende snöskoter är fortfarande mycket lågt samtidigt som ytterligare ansvar förväntas av snöskoterförarna.
Låt Vägverket med stöd av polisen förbättra detta! Det är ej ett jobb för riksdagens skoterklubb.
Bo Skoogberg,
moderaterna, Gällivare