Arbetsgivaravgifterna för de minsta företagen höjdes vid årsskiftet med 37 000 kronor om året. Nu slussas pengarna som regeringen sparat in på denna manöver, hela fem miljarder kronor, vidare till bland annat avskaffandet av fastighetsskatten.
Detta kommer inte norrlandsföretagare till del. Det skapar inte ett enda nytt jobb.
Det är fortfarande osäkert hur stort transportstödet blir. Tack vare hårda påtryckningar från socialdemokraterna har nu regeringen slutligen och rejält försenat skickat in ansökan om årets transportstöd till EU-kommissionen.
Klart är att regeringen i vårpropositionen återför 90 miljoner till stödet. Det är bra. Men det saknas fortfarande en tredjedel av pengarna, sedan närmare 150 miljoner försvann från kontot i höstas, trots borgerliga partiers löften om det motsatta.
Regeringen inför också ett tak för hur mycket ett företag kan få i transportstöd och omfördelar stödet. Företag inom vissa kommuner får sänkt stöd medan andra får höjda. Företag i exempelvis Arvidsjaur, Övertorneå och Kalix får antingen en höjning med tio procent eller minskning med fem procent.
Företag i Jokkmokk, Pajala och Gällivare är exempel på kommuner där en del får höjt stöd medan andras stöd är oförändrat.
Oklarheten för företagarna består, då det dröjer ytterligare ett par månader innan EU-kommissionen lämnar något besked.
Det innebär att företagarna fortsätter att vara oroliga för sina anställdas och sitt företags framtid. Och det finns fog för det. Transportstödet är viktigt för norrlandsföretagens konkurrenskraft.
Också inom industrifacken är oron stor. IF Metall och Transport har från sitt håll på olika sätt försökt att agera i frågan. Det handlar om hundratals jobb i Norrbotten.
Det finns en rejäl spricka i regeringen i synen på transportstödet. I opposition ville moderaterna och folkpartiet skära ner transportstödet kraftigt. Centern i sin tur hade i sin oppositionsbudget mycket pengar, också till transportstöd.
Vi kan konstatera att det har gjorts kraftiga nedskärningar av transportstödet sedan 2006. Småföretagen drabbas. Norrlandslänens konkurrenskraft undermineras. Och ovissheten är fortfarande stor.
Regeringen tar inte sitt ansvar och trots 90 nya miljoner är transportstödet, jämfört med förra året, fortfarande alltför lågt.
i näringsutskottet
Lennart Thörnlund
i Norrbotten