Regeringen vill rädda transportstödet

Övriga2006-12-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Karin Åström, socialdemokratisk riksdagsledamot från Överkalix, ifrågasatte i NSD den 1 december vad alliansregeringen gör med transport-stödet. Svaret är enkelt; regeringen och näringsminister Maud Olofsson försöker med all kraft att säkra transportstödet efter den socialdemokratiska regeringens underlåtenhet och bristande engagemang. Det är den tidigare socialdemokratiska regeringen som ständigt underbudgeterat transportstödet och inte stått upp för transportstödet gentemot EU-kommissionen. Tran-sportstödet är nödvändigt för att företag i Norrbotten ska kunna konkurrera på lika villkor. Att försöka rädda det som räddas kan blir nu alliansregeringens uppgift. <br /><br /><br /><br />Den regionala tillväxtkraften är för närvarande mycket stark i Norrbotten. För att företag ska kunna etablera sig i Norrbotten är samtidigt transportstödet en viktig pusselbit. Det är också viktigt för den långsiktiga överlevnaden. <br /><br />Företag ska inte läggas ned för att vi politiker inte kan bidra till att skapa likvärdiga konkurrensvillkor i hela lan-det. Anledningen till att transportstödsanslaget blir mindre är således att den förra regeringen anslog en för liten sum-ma pengar i budgeten till följd av den bristfälliga förhandlingen i kommissionen. Anslaget har löpt på utan att närma-re undersökningar gjorts och tack vare en god konjunktur har behovet varit större än väntat. Eftersom vi tror på en fortsatt god konjunktur måste vi klara av finansieringen. <br /><br /><br /><br />Transportstödet har många fördelar. Förutom att det är av stor vikt för Norrbottens och övriga norra Sveriges indust-rier så är det också förutsägbart och enkelt. Att klara finansieringen är därför prioriterat. <br /><br />Men även om stödet på många sätt är bra så finns det naturligtvis förbättringsmöjligheter. Som stödet i dag är utformat kommer det inte småföretagare till del i den utsträckning som skulle vara önskvärt. Lagen om transportstöd har förlängts sju gånger, ofta med en giltighetsperiod på ett eller två år. <br /><br />Möjligheten att kunna genomföra en grundlig utvärdering har därför varit begränsad. Därmed har förutsättningarna för att utveckla stödsystemet också varit små. Ytterligare en del av transportstödet som kan ses över, för att fler företag skulle kunna gynnas, är förteckningen över produkter som berättigar till stödet. <br /><br />En sådan översyn skulle kunna bidra till att målsättningen om ny och ökad produktion är önskvärt infrias. <br /><br /><br /><br />Transportstödet stärker företagens konkurrenskraft. Den regionalpolitiska lagstiftningen har som mål att företag som måste transportera sina varor längre än genomsnittet inte ska missgynnas av detta. Att den målsättningen uppnås kan både öka den befintliga produktionen och bidra till att ny verksamhet utvecklas. <br /><br />Avståndet mellan producent och konsument är inget som det enskilda företaget kan påverka. Det är därför viktigt att villkoren för företagare, från norr till söder, är lika. Sverige ska bli ett av de länder i världen där förutsättningarna för att starta och driva företag i är de bästa. Regionala olikheter som företagen själva inte kan påverka får inte hämma företagsamheten. <br /><br /><br /><br />Om det är stabila villkor som företagarna efterfrågar så är det också vad politiker ska sträva efter att leverera. <br />I detta ligger förmåga att kunna garantera ett bra tran-sportstöd även i framtiden. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Stefan Tornberg</B> <br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagsledamot, c, Luleå</Presentation>