På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Rösta inte bort Norrbotniabanan
Övriga2006-08-26 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrbotniabanan ska byggas. En första etapp av Norrbotniabanan påbörjas år 2010.<br /><br />Beslutet, som regeringen fattade redan 2004, har bekräftats av infrastrukturminister Ulrika Messing med flera ministrar de senaste veckorna. Med en socialdemokratisk regering kommer Norrbotniabanan att byggas med start 2010. <br /><br />Tillsammans med Haparandabanan, som påbörjas detta år, utgör dessa två oerhört viktiga infrastrukturprojekt för Sverige och för Norrbotten.<br /><br /><br /><br />Men bygget av Norrbotniabanan verkar bero på hur valresultatet faller ut. Hos den borgerliga maktalliansen saknas stöd för en Norrbotniabana. Visserligen har Maud Olofsson, c, sagt sig vara för banan, men tillägger samtidigt att det måste prövas mot andra viktiga projekt i landet. <br /><br />Tror verkligen någon att hon är beredd offra en borgerlig regering till förmån för Norrbotniabanan, då hon till och med sålt ut centerns kärnkraftsmotstånd enbart för att kunna samregera med högern.<br /><br />De övriga tre partiledarna på högerkanten vill inte ens bygga Norrbotniabanan, utan pratar allmänt om att det finns många andra viktiga projekt som behöver pengar.<br /><br />Banverkets huvudkontor avvaktar med sin planeringsbudget för åren 2007-2009. Man skjuter beslutet om pengar till Norrbotniabanan till efter valet, medveten om att planerna läggs på hyllan vid en borgerlig valseger.<br /><br />Min fråga till Norrbottens borgerliga riksdagskandidater blir: Hur ska ni få igenom ett beslut om att bygga Norrbot-niabanan vid en borgerlig valseger?<br /><br />Visserligen säger ni alla, förutom Krister Hammarberg, m, att ni är för banan, men hur skall ni få ert parti med er? Trovärdigheten kräver ett besked före valet.<br /><br />Norrbotniabanan är oerhört viktig för Sverige och den enskilt viktigaste frågan för Norrbotten på sikt. Vi är oerhört beroende av våra basnäringar som konkurrerar på en stentuff global marknad, men erbjuds en andra klassens järnvägsinfrastruktur. <br /><br /><No_style><br /><br /></No_style>Då stambanan byggdes genom Norrland byggdes den redan då med brantare backar och snävare kurvor än normalt. Därför orkar loken inte dra lika tunga tåg som i södra Sverige, vilket gör att transportkostnaden i norra Sverige är mer än 30 procent högre per tonkilometer än i södra Sverige. <br /><br />Inte nog med att de norrbottniska företagen ska transportera godset 100 mil längre än företag i Mälardalen, de ska betala mer per km också. Med Norrbotniabanan får våra företag lika god järnvägsstandard som företag i södra Sverige.<br /><br /><br /><br />Norrbotniabanan kommer också att stimulera och möjliggöra utökad handel i öst-västlig riktning. Ryssland är oerhört rikt på naturtillgångar som de vill idka handel med. Vill vi ta del av det handelsflöde som kommer att uppstå då Ryssland fått ordning på sin ekonomi så måste vi se till att infrastrukturen finns på plats. <br /><br />Norrbotniabanan kommer också att medföra att norrbottningar utefter kusten kommer att flerdubbla sina möjligheter till ett jobb inom en timmes pendling. En viktig konkurrensfördel då framtida generationer väljer bostadsort. I dag är kuststäderna efter norra Sverige de enda i sin storlek som inte kan erbjuda sin befolkning en rationell dagtågstrafik. <br /><br /><br /><br />Norrbotniabanan kommer därför att ge norra Sverige samma förutsättning vad avser persontransport som södra Sverige har. <br /><br />Norrbotniabanan måste byggas. Den är oerhört viktig för såväl Sverige som vår region och för den industri som drar in stora exportintäkter till vårt land.<br /><br />Rösta inte bort Norrbotniabanan den 17 september. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Peter Roslund</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Socialdemokraterna</Presentation>