På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Samåkning ett sätt att låta landsbygden leva
Övriga2007-03-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I dag pågår en diskussion som saknar motstycke när det gäller klimatförändringar. Människans olika verksamheter som medför ökad halt av växthusgaser i atmosfären måste ses över och begränsas. Detta är ett ansvar alla har och det krävs drastiska förändringar i vårt sätt att leva. <br /><br />Som alla vet är det svårt att genomföra stora förändringar i sin egen och andras livsstil, vilket medför att man även måste försöka sig på små, successiva förändringar. Man måste vara innovativ och se möjligheter till utveckling.<br /><br /><br /><br />En by utanför Kalix, Pålänge, har sedan ett år utvecklat ett försök till samåkning. Att åka i en bil i stället för två eller flera när man har gemensam tid och mål är ett litet men viktigt steg i rätt riktning. <br /><br />Det enkla är ofta det geniala och i Pålänge har man infört möjligheten att meddela andra bybor via Internet när man ämnar bege sig till eller från Kalix. Den som vill åka med ringer den som ska köra och frågar om det är OK. <br /><br /><br /><br />Även skolskjutsbussarnas avgångstider finns angivna i ovan beskrivna system och det optimala är att man har en väl fungerande kollektivtrafik. <br /><br />I stora delar av Norrbottens landsbygd är dock underlaget för kollektivtrafik för lågt för att motivera någon annan trafik än skolskjuts. Detta faktum innebär att invånarna i dessa byar till mycket stor del är hänvisade till bilen. <br /><br />Man kan se samåkningen som ett komplement till kollektivtrafiken och om man ser i samåkningssystemet att många åker en viss tid kan man testa möjligheten att etablera en busslinje. <br /><br />Samåkning genererar mer kollektivtrafik, inte minst beroende på att det ibland passar att samåka i ena riktningen och åka buss i andra.<br /><br /><br /><br />"Jag tror inte att samåkning till och från mindre byar stjäl resenärer från kollektivtrafiken. Det kan mycket väl vara tvärtom, att fler väljer att åka med bussen, åtminstone ena vägen", säger Conny Strand, vd för Länstrafiken i Norrbotten. "Statistik från samåkningen kan dessutom bli till underlag i vår planering och resultera i fler bussturer". <br /><br /><br /><br />Samåkningssystemet bygger på sunt förnuft och en mjukvara. Förhoppningen är att andra byar motsvarande Pålänge, antalet är stort enbart i Norrbotten, ska ta efter detta goda exempel och att det gemensamma resultatet är en minskad andel koldioxid-utsläpp från vägtransporterna. <br /><br />Dessutom kan samåkningsmöjligheterna medföra förbättrade förutsättningar för länets landsbygd att leva och blomstra, regional utveckling, människor måste ju kunna transportera sig även i glesbygd då bränslepriser stiger.<br /><br /><br /><br />Vårda och värna de kreativa krafter vi har i Norrbotten, se möjligheterna. Det har även visat sig finnas en positiv social aspekt, människor har träffats och lärt känna varandra bättre genom samåkning. Sannolikt finns ytterligare möjligheter, till exempel utveckling av en konsultmarknad inom området. <br /><br />De eventuella nackdelar som befarats, exempelvis i diskussionerna om "svarttaxi", måste också tas på allvar. Om svarttaxi kan påvisas måste åtgärder självklart vidtas. <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Ulf Pilerot</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Projektledare, Vägverket Region Norr</Presentation>