Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Lars Wilhelm Svonni, NSD Debatt den 15 juni.</I><br /><br />Lars Wilhelm Svonni är politiker och har lärt sig att svänga med fakta så att det skall passa honom och hans partis målsättning. I det här fallet så är målsättningen att smutskasta det största partiet i sametinget, jakt- och fiskesamerna.<br /><br />För det första så kunde inte jakt- och fiskesamerna godkänna den så kallade samekonventionen på grund av att de samer som står utanför renskötseln hamnade utanför de rättigheter konventionen skulle innebära. <br /><br />Bland annat kan man läsa i artikel 34 att om samerna innehar och traditionellt har brukat vissa land- eller vattenområden för renskötsel, jakt eller fiske eller på annat sätt, ska de ha rätt till fortsatt innehav och brukande av områdena i samma utsträckning som tidigare. <br /><br /><br /><br />De samer som i dag står utanför samebyarna har ju inte kunnat bruka marken och kommer således vid denna formulering även i framtiden att stå utanför möjligheten att utöva rätten till renskötsel, jakt och fiske.<br /><br />Vidare finner man i kapitlet samiska näringar bara artiklar om rennäringen. Man nämner över huvud taget inte någon annan samisk näring. Man betonar också i artikel 42 att renskötsel som särskild och traditionell samisk näring och kulturform grundar sig på sedvana och skall ha särskilt rättsskydd. <br /><br /><br /><br />Vad innebär detta? Otvivelaktigt så lägger man all vikt vid rennäringen, vilket kommer att innebära att de samer som inte sysslar med detta kommer att hamna i sämre rättsförhållande gentemot de samer som är i rennäringen. Dessutom så kommer det automatiskt att innebära att all annan samisk näring kommer att bli en binäring till rennäringen, vilket är fallet i dag. <br /><br />Jakt- och fiskesamerna menar att alla samiska näringar ska värderas lika.<br /><br />Listan skulle kunna göras längre och detta sammantaget visar på en konvention som vilar tungt på rennäringslagen från 1971 vilket innebär att Lars Wilhelm Svonni bevisligen stöder det gamla systemet som förtrycket majoriteten av samer. Men det är ju så att det gamla talesättet stämmer bra i det här fallet- man kapar inte av den gren man sitter på!<br /><br /><br /><br />Vad gäller privat mark så är det så att den utgör en begränsad areal inom Lappmarken. Den är emellertid lagfaren och därmed enskild egendom. Det innebär att rätten till jakten och fisket tillhör markägaren. Detta oavsett om man är same eller inte. <br /><br />Slutsatsen grundar sig på en rent juridisk analys av de dokument som sammanfattar avvittringen inom Lappmarken. Eftersom dagens samebymedlemmar dessutom inte kan associeras till att omfatta samerna som urfolk så vore det dessutom etiskt felaktigt att ge dessa medlemmar en så omfattande rättighet.<br /><br /><NamnUPortr><B>Håkan Jonsson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Ordförande jakt- <br /><br />och fiskesamerna</Presentation>