På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Sänk bensinskatten och stoppa försäkringsskatten
Övriga2006-10-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Lars U Granberg, NSD Debatt den 13 oktober.</I><br /><br />Först måste jag konstatera att denna typ av politisk debatt oftast blir någon typ av skyttegravskrig med fastlåsta och nedgrävda positioner. Därför känns det lite ovant och spännande att börja med att konstatera att Lars U Granberg har helt rätt i nästan allt han skriver i sitt inlägg. Slutsatserna blir däremot fel.<br /><br />Granbergs artikel handlar till största delen om alliansregeringens förslag att införa en ny straffskatt på de obligatoriska fordonsförsäkringarna. Jag delar helt Granbergs argumentation och kan troligen till och med föra fram ännu flera negativa aspekter. <br /><br />Detta alliansförslag, ursprungligen en ide från centralbyråkrater inom moderaterna, blir helt förödande för många familjer och småföretagare.<br /><br /><br /><br />Däremot har Granberg helt fel när han påstår att vi i bensinskatteupproret inte har analyserat och kritiserat andra partier än socialdemokraterna. Granberg fräser att vi "inte ens orkar med att analysera valets alla partier och vad de stod för under den gångna valrörelsen". <br /><br />Detta är helt fel. Under Almedalsveckan släppte vi rapporten: "De politiska partierna och bensinskatten - väljarförakt och demokratiskt underskott." Denna rapport sändes bland annat till alla media och över 40 000 personer och organisationer som anmält sig till vårt nyhetsbrev. <br /><br /><br /><br />Några direkta citat ur rapporten när det gäller moderaterna:<br /><br />"Det tidigare konkreta löftet om sänkning av bensinskatten med två kronor och partistämmobeslut om bensinskattesänkning har smultit ihop till ett skämt (15 öre) och i stället ersatts med ett förslag om ny skatt på trafikförsäkringar (som motsvarar en höjning med minst en krona på bensinskatten. Marginellt ökade väginvesteringar och reseavdrag samt nej till biltullar ändrar inte helhetsbilden. De nya moderaterna är ur bilistsynpunkt en katastrof i förhållande till de gamla moderaterna. Dags för medlemsrevolt?<br /><br />Sammanfattande rekommendation: Bensinskatteupprorets anhängare kan inte rösta på moderaterna i valet 2006."<br /><br /><br /><br />Detta borde väl tillfredsställa Lars U Granbergs önskan om kritisk analys.<br /><br />Att domen mot socialdemokraterna blir ännu hårdare förtar inte det faktum att vi kritiskt granskat alla riksdagspartier, och några till, och helt står på de överbeskattade bilisternas sida.<br /><br />När det gäller uppvaktningar och konkreta förslag representerar www.bensinskatteuppror.se över en miljon etthundratusen svenskar som skrivit på våra tre krav. Nuder smet ifrån uppvaktningen. <br /><br /><br /><br />Nu begär vi uppvaktning hos nye finansministern för att överlämna våra underskrifter. Vi hoppas på ett anständigare bemötande, men vi hyser litet hopp om omedelbar respons på grund av budgetpropositionen. <br /><br />Kampen går vidare när det gäller bensinskatterna. <br /><br /><br /><br />Allra helst ser vi att Granberg sluter upp bakom våra tre krav på sänkt bensinskatt, borttagande av momsen på själva skatten och samma moms på varan bensin som på kollektivtrafik. <br /><br />Det vore en politik som skulle gynna dina väljare i Norrbotten, Granberg!<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Kenneth Winsborg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Talesman bensinskatteuppror.se</Presentation>