På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Satsa på samlade infrastukturprojekt
Övriga2007-01-02 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Leif Pettersson, NSD Debatt den 20 december.</I><br /><br />Det verkar ju hedrande att hastigt upphöjas till ledande moderat i Gällivare, åtminstone i järnvägsfrågor för norra Sverige. <br /><br />Detta synes mera vittna om hur känslig frågan är för socialdemokrater i norr för ytterligare väljarstöd än ambitionen att hitta bärkraftiga lösningar för alla kommunikationer i samverkan. <br /><br />Att enbart driva detta i särklass underfinansierade 17-miljardersprojekt som Norrbotniabanan utgör, kanske ger socialdemokrater röster i Norrbotten men knappast i övriga Sverige. <br /><br /><br /><br />I och med den av Kristina Zakrisson, Lars U Granberg, Maria Öberg, Karin Åström, Leif Pettersson, Fredrik Lundh till riksdagen inlämnade motionen om Norrbotniabanan 2006-10-31, som på inrådan av näringsutskottet avslogs och som även blev kammarens beslut, kan man tycka att det går att luta sig tillbaka i infrastrukturfrågorna för norra Sverige. <br /><br />Det låter bra med att vägprojekt avses prioriteras, även om det enbart handlar om väg 97 (Luleå-Boden), E 4 (Luleå-Piteå) och E 10 (Luleå-Överkalix). Var finns då kommunikationerna för det heta Malmfälten?<br /><br /> <br /><br />Tyvärr behöver det inte hända särskilt mycket i övriga Sverige i brustna kommunikationer (E 6 i Munkedal) förrän diskussioner förs om omfördelning från andra kommunikationsprojekt, varav Norrbotniabanan kan vara ett sådant. <br /><br />Att dessutom Leif Petterssons partibröder i Narvik utan att blinka påför LKABs sjötransportörer av järnmalm såväl högre kajavgifter som ankringsavgifter med fräna eftertoner lär väl inte utmynna i några nya motioner till Sveriges riksdag från de socialistiska riksdagsmännen om malmtrafiken i norr. <br /><br /> <br /><br />Genom att gräva där vi står bör vi främst stödja utvecklingen för trafiken på Malmbanan, Inlandsbanan (exempelvis Arvidsjaur-Jörn) samt nya Haparandabanan. Vill vi blicka ytterligare framåt finns även andra infrastrukturprojekt som Vägen Västerut över Ritsem mot Tysfjord samt en större flygplats i Gällivare, som är den vintersportort som har längst skidsäsong i Sverige.<br /><br />Det är bara med samlade infrastrukturprojekt (landsväg, järnväg, hamnar och flygplatser) för norra Sverige som vi trovärdigt kan gå vidare. <br /><br />Enbart Norrbotniabanan ger inga sådana effekter.<br /><br /> <br /><br /><NamnUPortr><B>Bo Skoogberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Gällivare</Presentation>