Ska Sveriges lärare stå utanför i Europa?

Det skulle vara olyckligt för Sverige och för lärarna om lärarutbildningen som enda svenska högskoleutbildning skulle stå utanför den europeiska normen, skriver Siv Larsson.

Övriga2007-02-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den nya examensordningen som regeringen nu föreslår ska införas i all högre utbildning i Sverige från den 1 juli <br />i år är en anpassning till det europeiska samarbetet - Bolognasystemet. <br /><br />Det ska alltså bli lättare att studera och arbeta i andra länder när utbildningarna blir jämförbara. <br /><br /><br /><br />Vi har de senaste veckorna kunnat följa Lärarförbundets debattinlägg och argumentation mot detta europeiska samarbetsprojekt. <br /><br />Lärarnas riksförbund delar inte deras åsikt. <br /><br />Vi har tidigt vänt oss emot förslaget som Lärarförbundet driver, att automatiskt förlänga utbildningen för alla lärare. I stället bör resurserna läggas på att förbättra den kritiserade lärarutbildningens kvalitet.<br /><br /><br /><br />Lärarnas riksförbund arbetar aktivt för att förbättra förutsättningarna för blivande lärarstudenter och lärare genom att förespråka en totalöversyn av lärarutbildningen samt en anpassning till Bolognaprocessen. <br /><br />I väntan på resultatet av en översyn är det viktigt för lärarutbildningens kvalitet att den, precis som alla andra högskoleutbildningar, följer den struktur som Bolognaprocessen anger. <br /><br /><br /><br />Anpassningen till Bolognasystemet innebär inte att vi sänker kraven, det ska fortsättningsvis vara höga krav på lärarutbildningen. Förslaget med uppdelningen av lärarexamen på två nivåer är tydlig och visar även på vikten av progression och fördjupning <br />i de olika utbildningarna. <br /><br />Genom att komplettera med ytterligare en termins studier kan även lärare för tidigare år också bli forskarbehöriga om de så önskar.<br /><br />Det skulle vara fullständigt orimligt att per automatik förlänga vissa delar av lärarutbildningen, innan en genomgripande översyn av hela lärarutbildningen gjorts. Och detta dessutom utan att ta hänsyn till kvalitets- och kostnadsaspekter. <br /><br />Vill alla lärarstudenter bli tvingade att läsa ytterligare en termin? <br /><br />Att lägga till ytterligare en termins studier kostar stora summor både för den enskilde i form av studielån samt för samhället och högskolevärlden. Dessa resurser borde kunna användas till att skapa en lärarutbildning av högsta klass. <br /><br />En grundlig översyn av lärarutbildningen från 2001 måste genomföras innan ett beslut om att förlänga någon del av utbildningen kan tas. Finns det samhällsekonomiskt utrymme att förlänga lärarutbildningen ska utvärderingen visa var kvalitetsbehoven bäst kan motivera en förlängning. <br /><br /><br /><br />Vi inom Lärarnas riksförbund anser att diskussionen måste utgå från lärarutbildningens kvalitet och inte utifrån någon slags skolpolitisk ideologisk övertygelse. Ska Sveriges lärare stå vid sidan om övriga Europa? <br /><br />Det skulle vara olyckligt för Sverige och för lärarna om lärarutbildningen som enda svenska högskoleutbildning skulle stå utanför den europeiska normen! <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Siv Larsson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Ordförande Lärarnas riksförbund Norrbotten</Presentation>