Socialdemokraterna begravde Norrbotniabanan före valet

Övriga2006-10-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Torbjörn Lidberg, NSD Debatt den 10 oktober.</I><br /><br /> <br /><br />Rikstrafikens utredning om järnvägstrafiken i norra Sverige var bara en i raden av "tillbakahållna utredningar" som ej fick offentliggöras före valet. <br /><br />Jag är övertygad om att såväl Kristina Zakrisson som den självutnämnde länskommunikatören Kent Ögren var väl medvetna om hur förutsättningarna var för persontrafikoperatörerna på norra stambanan och malmbanan. <br /><br /><br /><br />Men eftersom Norrbotniabanan var en "valfråga" som skulle dölja andra trafikpolitiska misstag - som när Göran Persson tyckte synd om Pajala och beordrade fram pengar till en större flygplats, och Kallax cargo hölls om ryggen - kunde denna information hållas tillbaka.<br /><br />I järnvägsdiskussionerna framstår godstrafikens behov som det viktigaste Norrbotnia-argumentet. Men var finns godsvagnarna? <br /><br />Green cargos godsvagns-park från 1960-talet i Hallsberg tenderar, om inget görs, till att bli en godsvagnskyrkogård. Alla investeringar går till nya lok och till rekrytering av nya lokförare. <br /><br /><br /><br />På samma sätt som med Connex personvagnar föreligger ett statligt investeringsprogram på mer än 1 000 nya godsvagnar om det ska bli någon trafik att tala om här uppe. Vilka ska betala detta?<br /><br />När Botniabanan (Kramfors - Umeå) är klar kommer nya överväganden om operatörer att föreligga. Kanske med ett snabbtåg Kramfors - Örnsköldvik - Umeå med en flygplats <br />i Nolaskogsmetropolen som grund. <br /><br />Skulle nästa järnvägsetapp vara Skellefteå - Luleå? Alla större kommunikationsfrågor i norra Sverige måste betraktas som nationella satsningar, inte regionala.<br /><br /><br /><br />Det finns många intressanta utmaningar i norra Sverige för den nya infrastrukturministern att bereda. Under Göran Persson har många kommunikationslösningar mest varit "kompisbeslut" för regeringstrogna kommuner.<br /><br />Genom att gräva där vi står bör vi främst stödja utvecklingen för trafiken på malmbanan, inlandsbanan samt nya Haparandabanan.<br /><br />Vill vi blicka ytterligare framåt finns även andra infrastrukturprojekt, som Vägen västerut över Ritsem mot Tysfjord samt en större flygplats i Gällivare, som är den vintersportort som har längst skidsäsong i Sverige. <br /><br /><br /><br />När det gäller Rikstrafikens upphandlingar bör därför tågtrafiken till norra Lappland och Norge prioriteras så att både besöksnäringen och dagtrafiken längs malmbanan fungerar med en trovärdig kvalitet. <br /><br />Även i södra Lappland pågår omfattande infrastrukturplanering på grund av Bolidens satsningar. <br /><br /><br /><br />Varför ska satsningar i malmfälten alltid utmynna i något "tionde" till kustkommunerna?<br /><br />Då kan vi lika gärna skaffa en egen landshövding också. <br /><br /><NamnUPortr><B>Bo Skoogberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>m, Gällivare</Presentation>