På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Sossarna kvar i valrörelsen
Övriga2006-12-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Leif Pettersson, NSD Debatt den 1 december.</I><br /><br />Det verkar mer som om Socialdemokraterna inte har lämnat valrörelsen ännu om Norrbotniabanan.<br /><br />Det vi vet är att det i framtidsplanen för järnvägen 2004-2015 finns tre miljarder avsatta för en byggstart av Norrbotniabanan. <br /><br />Den totala kostnaden är beräknad till 16-19 miljarder kronor. <br /><br /><br /><br />Banverket gör naturligtvis det de blir tillsagda, men vet också att det kan bli förändringar som påverkar byggstarten 2010. Samma sak gäller för alla andra projekt i landet som ingår i långtidsplaner. <br /><br />Härvid är sträckan Skellefteå-Piteå utpekad som den del som snabbast ger effekter på näringslivets transportkostnader. Om man vill något mer behövs säkert mer än enskilda utredningsmän om man vill ha en bra samhällslogistik i norra Sverige, vilket omfattar landsvägs-, järnvägs-, sjö- och flygtransporter tillsammans.<br /><br /><br /><br />Vi får ju även se vad länstrafikens intresse för persontransporter på järnväg är värt. Det är naturligtvis inte heller jämförbart att jämföra regiontransporter i Norrbotten och Västerbotten med länstrafiken runt Uppsala, Västerås och Ystad som Rikstrafiken försöker göra.<br /><br /> <br /><br />En annan utredning som krävs är tillgången på godsvagnar. Green Cargos godsvagnspark från 1960-talet i Hallsberg tenderar, om inget görs, till att bli en godsvagnskyrkogård. Alla investeringar går till nya lok och rekrytering av nya lokförare. <br /><br />På samma sätt som med Connex personvagnar föreligger ett statligt investeringsprogram på mer än 1 000 nya godsvagnar om det ska bli någon trafik att tala om häruppe. Vem ska betala detta?<br /><br /> <br /><br />Fördelen för Piteå kan ju naturligtvis bli att kunna använda Skellefteå flygplats i större utsträckning. Haparanda har ju redan riktat blickarna mot Kemi. <br /><br />Så nog behövs det ett fortsatt utredningsarbete om vi inte ska behöva åka buss till Stockholm.<br /><br /> <br /><br />