Stor skillnad i synen på skolan

Övriga2007-03-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det finns en stor skillnad mellan bilden av svenska skolan hos medborgarna och hos politikerna. Politikerna är betydligt mer nöjda med hur skolan fungerar i allmänhet.

Det skiljer 25 procentenheter mellan medborgarnas åsikt om skolan och kommunpolitikernas. När medborgare och politiker går i otakt finns det skäl att vara orolig.



Lärarnas riksförbund menar att grunden till utbildningens kvalitet är att läraren har den utbildning som krävs för att kunna förmedla ämneskunskaper utifrån elevernas behov och förutsättningar.

Det förutsätter att lärare är utbildade både för det ämne och för den undervisningsform de undervisar i. Behöriga lärare är den främsta garanten för att alla elever ska ha möjligheten att nå skolans mål.



Vi har låtit Sifo ställa frågor till 1 000 personer, 15 år och äldre, samt till 1 000 kommunpolitiker. Där framgår det tydligt att skolan är den samhällsverksamhet som medborgare och kommunpolitiker tycker är allra viktigast.

73 procent av kommunpolitikerna och 66 procent av medborgarna tycker att skolan är den viktigaste frågan. Förra gången en sådan mätning gjordes sommaren 2006 delade skolan och sjukvården på förstaplaceringen med 47 pro-cent.

Något har uppenbarligen hänt sedan dess. Skolan uppfattas som allt viktigare.



Det är också glädjande att de allra flesta är nöjda med hur den svenska skolan fungerar i allmänhet. Dock är kommunpolitiker tydligt mer nöjda med skolan än vad medborgarna är.

87 procent av kommunpolitikerna svarade att skolan i den egna kommunen var mycket bra eller ganska bra. Bland medborgarna är motsvarande andel 62 procent.

Det skiljer alltså 25 procentenheter mellan medborgarnas åsikt om skolan och kommunpolitikernas.



Denna skillnad bör minskas. Medborgarnas förväntningar på skolan överensstämmer inte med vad politikerna levererar. Det är ett problem som måste diskuteras. Självgoda politiker lever farligt!

Vi hoppas att den Lärarveckan som Lärarnas riksförbund anordnar runtom i landet under våren kommer att öka förståelsen för skolans problem och möjligheter.

Vi kan se att tidig uppföljning, utbildade/behörig lärare, möjlighet att skapa studiero är de faktorer som medborgarna anser vara viktigast för att förbättra elevernas resultat.

Ökad konkurrens och tidigare betyg var de faktorer som motsvarande grupper ansåg hade minst effekt på elevernas resultat.



Lärarnas riksförbund menar att grundläggande för att förbättra kvaliteten i skolan är att läraren har den utbildning som krävs för att kunna förmedla ämneskunskaper utifrån elevernas behov och förutsättningar.

Det kräver att lärare är utbildade både för det ämne och för den undervisningsform de undervisar i. Avgörande för att förbättra skola är också en garanterad nationell likvärdighet och en lärarauktorisation för att höja kvaliteten.



Ingen tjänar på att skolans förutsättningar i grunden förändras mellan mandatperioderna. Reformer inom skolan ska hålla hög kvalitet och vara långsiktiga. Skolan har varit utsatt för alltför många experiment under åren.

För att skapa en skola med kunskap i centrum behöver lärare och elever arbetsro. Politiker, gör upp om skolan på nationell och lokal nivå!



Metta Fjelkner

Förbundsordförande

Lärarnas riksförbund

Siv Larsson

Distriktsordförande

Lärarnas riksförbund i Norrbotten