På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Synen på vårt län skiljer mellan partiblocken
Övriga2006-08-23 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Stockholmsregionen är inte hela Sverige, trots att många, däribland tunga företrädare på högerkanten länge hävdat detta. Som ung socialdemokrat och uppvuxen i Norrbotten har jag stor tilltro till vårt län, dess möjligheter och styrkor.<br /><br />Att socialdemokratin tagit ett helhetsansvar för Sverige är ingen hemlighet. Devisen ?Hela Sverige ska leva? har varit ledorden i en kamp för att även landsändor som i ett Stockholmsperspektiv anses ligga i periferin ska vara konkurrenskraftiga och kunna utvecklas. <br /><br /><br /><br />Detta arbete har inte alltid varit lätt men att Norrbotten <br />i dag är det län i Sverige som har allra högst tillväxt och en kraftig minskande arbetslöshet. Detta ser jag som en tydlig signal på att det hårda arbete som faktiskt gjorts har givit resultat. <br /><br />Satsningarna på vårt län är många och varierar i storlek. Det kan handla om Kallax Cargo, utlokalisering av jobb till Arvidsjaur efter försvarsmaktens omorganisation, utbyggnad av bredband, eller ett skatteutjämningssystem som gör att även små skattesvaga kommuner kan leva. <br />Allt detta är resultat av politiska beslut, beslut som inte setts med blida ögon av borgerligheten. <br /><br /><br /><br />Att det skiljer mellan blocken i synen på ett län som Norrbotten blir oerhört tydligt när det handlar om att staten ska göra satsningar i vårt län. Norrbottniabanan är ett tydligt exempel på att det går en skiljelinje mellan blocken. Socialdemokratin vill göra satsningar för att ytterligare stärka tillväxten i vår landsände genom att stärka infrastrukturen och underlätta både tunga godstransporter men även persontrafiken. <br /><br />Detta gynnar inte bara Norrbotten utan hela Sverige då detta stärker konkurrenskraften och tillväxtpotentialen <br />i vår region. Norrbottniabanan är oerhört viktig även ur ett exportperspektiv då den på ett helt annat sätt än i dag möjliggör för ett handelsutbyte mellan Sverige och norra Ryssland som i dag har en oerhört expansiv ekonomi. <br /><br /><br /><br />I NSD den 14 augusti lyftes det upp att satsningen på Norrbottniabanan i dag är fryst Orsaken är att Banverket inte vågar investera de 20 miljarder som behövs. Detta beroende på att högerblocket tydligt deklarerat att Norrbottniabanan inte ska byggas då satsningar av den digniteten i ett län som Norrbotten är att kasta pengar i sjön.<br /><br />Jag tillhör dem som tror på vårt läns utvecklingspotential och därför kommer jag att rösta på socialdemokraterna <br />i valet den 17 september. Sverige är långt större än Mälarregionen och kräver en politik anpassad efter det.<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr> <B>David Nordström</B>, s</NamnUPortr>