Tågets fördelar måste tillvaratas och utvecklas

Det vore bättre om Norrtåg organiserades för att kunna ta över huvudmannaskapet för all persontågstrafik norr om Sundsvall, skriver Gunnar A Kajander och Olle Käll.

Övriga2006-12-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Rikstrafiken, som ansvarar för upphandlingen av bland annat tågtrafiken, utkom nyligen med en kortfattad rapport om nattågstrafiken på övre Norrland. <br /><br />I rapporten ställer Rikstrafiken sig frågande till värdet av de investeringar som måste göras i nya sovvagnståg inom tio år. De långväga nattågen ställs mot konkurrensen från lågprisflyget. Dessutom vill man lägga ner den nya dagtågförbindelsen Luleå -Umeå. <br /><br /> <br /><br />I kommande upphandlingar kan nattågen få Luleå som slutstation. Rikstrafiken indikerar i rapporten en nedtrappning till endast ett nattågspar Luleå - Stockholm efter år 2013. <br /><br />Men än mer häpnadsväckande är förslagen om att ersätta alla resandetåg mellan Umeå och Luleå med bussar, medan trafiken på Malmbanan ska köras med Reginatåg eller motsvarande. <br /><br />En sådan försämring, där den genomgående länken på det norra stamnätet bryts, måste avstyras innan den får genomslag hos centrala beslutsfattare. <br /><br /><br /><br />Vi kan ha förståelse för att Rikstrafiken kommer ut med en rapport som fokuserar på framtida investeringar och insatsnivåer. Faktum är att korta upphandlingsperioder och prisdumpning har försämrat kvaliteten på Norrlandståget med ett ständigt tryck på drift och ekonomi. Vi upplever avveckling i stället för utveckling! <br /><br />Vi anser att det vore bättre om Norrtåg organiserades för att kunna ta över huvudmannaskapet för all persontågstrafik norr om Sundsvall. (Intresseföreningen Norrtåg samverkar för en samlad syn på framtidens järnväg i Norrland. Inom Norrtåg samverkar kommuner, landsting, länsstyrelser, länstrafikbolag och länsarbetsnämnder. Föreningens kansli finns i Gävle).<br /><br /><br /><br />Om staten lägger över mer av ansvaret på regionerna måste dessa möta utfordringarna med egna strategier och koncept. Ett internordiskt tågbolag med förankring i nord som kan driva och utveckla tågdriften på det norra bannätet, i egen regi eller genom delägarskap/partnerskap bör ingå i sådana strategiska utvärderingar. <br /><br /><br /><br />Kravet om att Botniabanans förbättringar också överförs på trafikproduktionen norr om Umeå måste förtydligas. <br /><br />En uppskjutning av Norrbotniabanan måste kompenseras med ytterligare upprustningsarbeten på den befintliga stambanan Umeå - Vännäs - Boden. Detta för att optimera synergieffekterna av Botniabanan både för person- och godstrafiken. <br /><br />Botniabanan, nya Haparandabanan och en framtida Norrbotniabana, kräver att man planerar för övergången till nästa generations tåg på det norra stomnätet. <br /><br />Här framstår Finland som ett nordiskt föregångsland. De finska statsbanorna (VR-koncernen) har beställt en helt ny serie sovvagnar (tvåvåningstyp). De första är redan levererade och insatta i Lapplandstågen på stambanan Helsingfors - Rovaniemi. <br /><br /><br /><br />Vi förutsätter att regionerna i nord är starka nog att ta över ansvaret för tågtrafiken när staten "retirerar". I Norrbotten har landstinget i varje fall uttalat att man vill arbeta för en förbättring av tågtrafiken på det norra bannätet. <br /><br />I förhållande till en utveckling där varken flygets eller långfärdsbussarnas konkurrensfördelar är så självklara kan vi inte acceptera att tågets många fördelar inte tas till vara och utvecklas vidare. Det är enligt vårt synsätt en mycket dålig framtidspolitik! <br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Gunnar A Kajander</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Luleå <br /><br /></Presentation><NamnPortr><B>Olle Käll</B><br /><br /></NamnPortr><Presentation>Gävle <br /><br />Föreningen <br /><br />Svenska Järnvägsfrämjandet</Presentation>