Tappen ur tunnan

Övriga2006-12-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Bo Skoogberg, NSD Debatt den 16 december.</I><br /><br />Så har då moderaterna bekänt färg i frågan om Norrbottniabanan. En av de ledande moderaterna i Gällivare, Bo Skoogsberg, klargjorde i lördagens NSD att det för honom och man få förmoda för hans parti aldrig varit aktuellt att satsa på Norrbottniabanan. <br /><br />Under valrörelsen så gick andra ledande moderater ut med budskapet att de stod bakom projektet. Jag, och många med mig, betvivlade denna nya linje. De besked Fredrik Reinfeldt gav på plats i Luleå förstärkte detta tvivel. <br /><br />Det är bra att Bo Skoogsberg är ärlig och säger som det är. Moderaterna vill inte ha någon Norrbottnibana. Motorvägsprojekt söderut är angelägnare.<br /><br /><br /><br />Dessutom försökte han med ett av de vanligaste knepen när argumentationen är svag, nämligen att utmåla motståndaren som fiende till projekt som är bra för det egna närområdet. För mig är det självklart att alla investeringar i infrastruktur vi kan få till länet är bra. <br /><br />Vi behöver bygga om många mil av vårt vägnät. Främst gäller det vägar som vid tjällossning måste stängas av med stora konsekvenser för både boende och skogsnäringarna. Råvaran kommer inte fram till sågar och massafabriker. <br /><br /><br /><br />Men även delar av E 10, E 4 och väg 97 behöver rustas upp för att minska olycksrisker och förbättra våra kommunikationer. Därför är det viktigt med fördelningen av pengar inom Vägverket. Här behövs tydliga politiska signaler som tyvärr inte ges av den moderatledda högerregeringen. För dem är motorvägsprojekt söderut angelägnare.<br /><br />Det ju så att Norrbottniabanan främst är en näringspolitisk investering för hela landet och hela länet. Det handlar om att frakta många tusentalts ton gods både till Avesta Järnverk och till andra destinationer. <br /><br />Möjligheten att få tillstånd järnvägsfrakt från Kina och andra asiatiska länder via Narvik till USA utreds och kan bli verklighet. Att vi sedan även med en ny kustjärnväg kan klara regionala arbetsresor på ett miljömässigt bra och säkert sätt är ytterligare ett plus.<br /><br /><br /><br />Jag delar inte Bo Skoogsbergs negativa syn på de vänner vi behöver för att förverkliga Norrbottniabanan. I vart fall inom vårt parti finns det en tydlig vilja att fullfölja det beslut riksdagen tagit och börja bygga Norrbottniabanan år 2010. <br /><br />Om jag dessutom tolkar det Stefan Tornberg, c, skrivit så vill även han se att besluten fullföljs. Jag hoppas att vi trots regeringsskifte kan föra en majoritet i riksdagen för denna linje.<br /><br /><NamnUPortr><B>Leif Pettersson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagsledamot, s</Presentation>