På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Trafikförsäkringen behöver förändras
Övriga2006-08-21 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Så har då socialdemokraterna än en gång på ett ganska flagrant sätt försökt övertyga höstens väljare genom en felaktig skrämselpropaganda. Man säger i ett uttalande att trafikförsäkringen för snöskoter kommer att chockhöjas till astronomiska belopp om allians för Sverige vinner höstens riksdagsval. <br /><br />Visst är det så att förslaget som väckts inledningsvis kommer att höja premierna något men absolut inte i nivå med vad det socialdemokratiska utspelet påstår. Anledningen till detta är att socialdemokraterna räknat på hela försäkringsbeloppet, vilket naturligtvis är missvisande. Förslaget från de fyra icke socialistiska partierna innebär att endast trafikförsäkringsdelen av försäkringen kommer att förändras. På sikt, och om skadefrekvensen minskar, kommer premien att sänkas. <br /><br />Inspiration till förslaget har kommit från Finland som under ganska lång tid haft detta system. Där kan man vid en jämförelse se att den finska trafikförsäkringen är betydligt billigare än i Sverige. En 45-årig man i Västerås betalar ca 2 100 kr per år för att trafikförsäkra en Volvo V70. Motsvarande kostnad i Tammerfors är cirka 1 650 kr per år.<br /><br />Eftersom socialdemokraterna särskilt pekat på en premiehöjning för skotrar är det på sin plats att visa vad förslaget verkligen kommer att innebära för landets skoterägare. Trafikförsäkringspremien för en genomsnittlig skoterägare bedöms förändras från dagens 342 kr per år till 561 kr per år, alltså inte på långa vägar i närheten av socialdemokraternas skrämselpropaganda.<br /><br /><br /><br />Det finns många skäl att se över nuvarande system, inte minst utifrån perspektivet att samhällets kostnader för trafikskador mer än fördubblats sedan år 2000 men även det faktum att 1,5 miljoner svenska hushåll saknar bil, moped, traktor och skoter men att de ändå får bidra med <br />i genomsnitt cirka 2 000 kr per år till trafikskadekostnaderna.<br /><br />Om förslaget till förändringar i trafikförsäkringen sätts i relation till kristdemokraternas förslag till halverad moms på drivmedel, vilket skulle innebära sänkta kostnader för en genomsnittsbilist med ungefär 2 000 kr per år, inser man snabbt att en röst på kristdemokraterna är en röst för lägre kostnader för alla dem som saknar kollektivtrafik och är hänvisade till sin egen bil.<br /><br />Under en valrörelse som denna får man naturligtvis räkna med många påståenden och påhopp som inte alltid är så väl underbyggda men jag tycker nog att socialdemokraterna med hela sin stora ?apparat? borde kunna undersöka saker och ting på ett mera seriöst sätt än vad de gjort i detta fall.<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Anders Pettersson</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagskandidat,<br /><br />kristdemokraterna</Presentation>