Trafiksäkerhet är en prioriterad fråga

Övriga2007-09-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Håkan Söderlindh och Ann-Sofie Lövkvist, NSD Debatt den 30 augusti.



Håkan Söderlindh och Ann-Sofie Lövkvist från FMK skrev i NSD om nödvändiga insatser mot trafikdöden och uppmanade mig att agera för detta.

Jag kan bara instämma i deras synpunkter. Allt som kan göras för att rädda liv i trafiken det måste vi politiker arbeta för, oavsett partifärg. Nollvisionen har varit och är mycket viktig för att uppnå bästa möjliga trafiksäkerhet men visst behövs det fler insatser för ökad trafiksäkerhet.



I alla processer som leder fram till politiska beslut är det av stort värde att inhämta synpunkter från organisationer som besitter särskilda sakkunskaper. Därför tycker jag att det är viktigt med en god dialog med organisationer som FMK.

I mångt och mycket tror jag att vi är överens om vilka som är de övergripande målen med arbetet för en säker trafikmiljö. Att ingen människa ska behöva dö eller bli allvarligt skadad är naturligtvis viktigare än allt annat men dit är det tyvärr en bit kvar.



En av trafikens största faror är onyktra förare. Där finns det en del som kan göras. Vi socialdemokrater är för ett krav på alkolås i bilar som ägs av personer som straffats för onykterhet i trafiken.

Dessutom vill vi gärna undersöka möjligheten att införa alkolås i alla nya bilar. När det gäller skolskjutsar, inom kollektivtrafiken och yrkestrafiken borde detta vara en självklarhet.



I övrigt håller jag också med FMK:s företrädare om att det är nödvändigt med väl genomförd trafiksäkerhetsinformation i våra skolor, rejäl trafikövervakning från polisens sida och fler mötesseparerade 90-vägar.

Vägarna måste kontinuerligt underhållas i hela vårt land, så att de inte gradvis försämras vad gäller körbarhet och framkomlighet. Alla vi som bor i Norrland vet vilka krav ett strängare vinterklimat dessutom medför.



Här i Norrbotten har vi en lång vägsträcka efter E 10:an där vägdirektören har talat om att sätta upp mitträcken med endast en fil på varje sida för att öka trafiksäkerheten.

Jag tror tyvärr inte att det är den bästa åtgärden. I stället borde man satsa på att bredda vägen och röja längs sidorna för att minska olycksrisken och förbättra sikten.



Sedan Nollvisionen infördes som mål 1997 har 170 mil vägar i landet gjorts säkrare genom skydd mellan väghalvorna, enligt NTF.

Därför måste man ge NTF:s Monica Öhman rätt när hon visar på Nollvisionen som en förutsättning för detta (TT 2007-09-05). Att sätta upp ambitiösa mål är nödvändigt för ett långsiktigt och enträget arbete för en säker trafik.



För mig är detta inte en fråga som behöver innebära "partigroll". Det är en självklarhet att eftersträva politisk enighet i kampen för att kontinuerligt minska antalet döda och skadade i trafiken på våra svenska vägar.

Det ligger ju i allas vårt intresse.



Kristina Zakrisson, s

Riksdagsledamot