Transportstödet kommer att räddas

Övriga2007-01-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Karin Åström, NSD Debatt den 8 januari.</I><br /><br />Karin Åström, riksdagsledamot, s, påstår i NSD den 8 januari att jag är både pinsam och okunnig när jag påpekat den tidigare socialdemokratiska regeringens bristande engagemang för ett bibehållet transportstöd. <br /><br />Eftersom jag utgår från att Karin Åström, både som tidigare ledamot av länsstyrelsens styrelse och riksdagsledamot, inte är okunnig om turerna kring transportstödet under förra mandatperioden så måste slutsatsen av hennes argumentation bli att hon är tillfreds hur transportstödet hanterats av den tidigare socialdemokratiska regeringen. <br /><br /><br /><br />Detta trots att transportstödet ständigt varit underbudgeterat och trots att näringsminister Ulrika Messing så sent som för ett år sedan i praktiken lade sig platt inför EU-kommissionen. <br /><br />Det var först efter omfattande protester från företagarna och regionala politiker, däribland flera partikollegor till Karin Åström, som den socialdemokratiska regeringen åter försökte hävda transportstödets betydelse. Tyvärr har detta tvehågsna agerande försvagat Sveriges förhandlingsposition gentemot EU-kommissionen. <br /><br /><br /><br />Trots allt har jag anledning att vara optimistisk för Sveriges möjligheter att få gehör för ett fortsatt transportstöd eftersom vi nu har en näringsminister i Maud Olofsson som är både medveten om transportstödets betydelse och engagerad för att se till att det blir kvar. <br /><br /><NamnUPortr><B>Stefan Tornberg </B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Riksdagsledamot, c, Luleå</Presentation>